Mostenitorul unui imperiu vestimentar. Cum vrea Alessandro Benetton sa reinvie un brand cu 46 de ani experienta in retail
Alessandro Benetton, cel care conduce astazi, din pozitia de vicepresedinte, o companie prezenta in 120 de tari din lume, spune ca este perfect constient de responsabilitatea pe care o are aflandu-se la carma unui brand cladit din 1965. Asemenea altor grei din industrie (precum Roberta Armani) poarta pe umeri o adevarata dinastie pentru care adopta noi strategii de management, adaptate la conditiile actuale de piata. "Avem o concurenta extrem de competitiva", spune oficialul grupului italian de retail, facand referire la scaderea vanzarilor din ultimii 10 ani, in favoarea unor competitori ca Inditex sau H&M.
Alessandro Benetton (47 de ani), viceprededinte executiv al dinastiei vestimentare italiene, este pasionat de sporturi extreme. Isi ascunde varsta cu succes tocmai datorita sporturilor extreme, scrie Financial Times. Putini stiu insa ca acestea sunt, de fapt, o trasatura de familie. Sotia lui, Deborah Compagnoni, de trei ori medaliata cu aur olimpic la ski, este unul dintre cei mai mari sportivi ai Italiei. Doar Luciano, al doilea fiu al familiei Benetton pare sa aiba alte hobby-uri, mai putin active.
Alessandro asociaza deseori managementul Benetton cu adrenalina sporturilor extreme, descriindu-l simplu: “farmecul vietii”. Conduce afacerea din biroul sau din Ponzano Veneto, un mic orasel situat in nord-estul Italiei, la 50 de kilometri de fascinanta Venetie. De fapt, in acest loc a inceput sa se dezvolte ceea ce astazi se numeste un imperiu vestimentar, pornit initial ca o mica manufactura.
Alessandro este al doilea din cei patru fii ai familiei Benetton si succesorul ierarhic la functia de vicepresedinte al companiei. Ii place sa spuna despre el ca ceea ce a ajuns azi ii datoreaza guru-ului in management, Michael Porter, cu care a studiat la Harvard Business School, dar si experientei de consultant financiar in corporatia Goldman Sachs.
In 1992 a pus bazele firmei Investimenti (brand detinut de Benetton). In prezent, firma detine un portofoliu de active in valoare de un miliard de euro.
„Eram deja un antreprenor, mental vorbind. Am lucrat in pietele de capital, iar pentru Benetton prestez de la varsta de 10 ani – cand curatam aerul conditionat in magazine. La Harvard am studiat despre modelul de afaceri derulat de parintii mei. Am putut vedea asadar conceptul acesta de business, atat din interior, cat si din exterior”, spune Alessandro.
Cand a fost investit in functia de vicepresedinte al grupului, Benetton spune ca si-a amintit ca atunci cand era mic, cei din jur il intrebau: „Ce simti cand iti vezi numele pe toate aceste magazine?”. Raspunsul lui a fost urmatorul: „Sunt toate geamurile curate? Sunt toate articolele de imbracaminte bine lucrate?” – acestea sunt doar cateva din secretele de management pe care le-a invatat din calatoriile cu tatal sau, pe vremea cand acesta din urma se ocupa de business.
"Benetton are o concurenta extrem de competitiva"
Azi, Benetton spune ca rolul sau in organizatie este acela de a face tranzitia de la o companie condusa in intregime de membrii unei familii catre un management alcatuit si din parteneri externi. Spune ca este o evolutie fireasca pe care unele dinastii italiene n-au fost in stare sa o faca, si drept urmare, s-au afundat, dar si o consecinta a actualei crize economice. Benetton crede ca anii ce vin vor fi extrem de diferiti de tot ceea ce s-a intamplat in trecut in retail.
„Compania are nevoie de manageri. Ma vad dirijorul care conduce orchestra si nu ca acum 20 de ani, cel care canta la vioara”, spune acesta, citat de cotidianul britanic de business FT.
Alessandro Benetton este cunoscut in breasla ca fiind adeptul provocarilor. Si-a propus sa faca din brandul sau un nume rasunator in industria retailului, avand in vedere ca e concurat de competitori puternici precum Inditex (Spania – detinator al brandurilor Zara si Bershka) sau H&M (Suedia). Vanzarile Benetton au crescut cu 2% in ultimii 10 ani, in timp ce veniturile suedezului de la H&M s-au majorat de pana la patru ori, respectiv de sase ori in cazul grupului spaniol Inditex.
Capitalizarea de piata a brandului Benetton a crescut de la 690 milioane de euro la 4,2 miliarde de euro in anul 2000. Economistii sunt de parere ca Benetton se confrunta cu doua mari probleme, si anume: o evolutie lenta a design-ului si un sistem de distributii incapabil sa satisfaca dorinta cumparatorilor pentru haine mai ieftine, mai „de zi de zi”. Totodata, Benetton depinde in proportie de 48% de piata italiana, intr-un moment economic destul de dificil.
In interiorul companiei, angajatii spun ca Alessandro a adus „energie si fermitate” business-ului Benetton, de cand a devenit vicepresedinte (2007). El refuza sa dezvaluie dintre planurile afacerii sale, dar recunoaste ca „are o concurenta extrem de competitiva”.
„Cred ca putem reinvia ceea ce a fost odata Benetton. Brandurile trebuie sa fie reinventate, reactivate”, marturiseste Alessandro.
Recent, retailerul a lansat o campanie publicitara destul de controversta. Daca in randul clientilor, imaginile au parut inedite, in randul celor implicati acestea au stranit reactii vehemente. Si asta deoarece prezinta mai multe personalitati politice sau lideri spirituali ai lumii sarutandu-se pe gura, mesajul campaniei fiind unul impotriva urii. Ceea ce a surpins a reprezentat “cuplurile” formate. Reactia Vaticanului a fost atat de dura pentru ca Papa Benedict se saruta cu imamul Ahmed Mohamed el-Tayeb.
Purtatorul de cuvant al Vaticanului, parintele Federico Lombardi, a catalogat campania drept neautorizata si “manipulativa”, iar folosirea imaginii Papei intr-un montaj foto, “total inacceptabila”. Reprezentantul Vaticanului a mai sugerat ca este posibila o actiune in instanta impotriva producatorului de haine.
Analistii sunt de parere ca planurile vicepresedintelui companiei, de a trece la un management alcatuit din directori externi pot parea dificil de realizat deoarece in boardul de conducere fac inca parte membri ai familiei Benetton. De pilda, Gilberto Benetton, unchiul lui Alessandro, este presedintele holdingului Edizione, care detine aproape 70% din grupului de retail. Tatal sau, Luciano, este presedintele Benetton, in timp ce fratele si sora sa, Carlo si Giuliana se numara printre managerii afacerii.
Alessandro Benetton vede lucrurile diferit. Considera ca este exemplul evolutiei puterii si structurii de conducere post-italiana spre o noua generatie. Cu alte cuvinte, greii in varsta azi de 70 de ani le predau fraiele afacerii tinerilor de 30.
Benetton il descrie pe tatal sau ca fiind „un partener de afaceri foarte organizat”, noteaza Financial Times. Adauga ca: „Modul sau operational de intelegere a business-ului, dar si relatia cu grupul sunt foarte constructive. Are parteneri de foarte multi ani, sunt relatii care au rezistat in timp datorita increderii, dar si pentru ca el este cel care spune primul: <<Cu ce pot sa te ajut?>>”.
Benetton Group detine la ora actuala cinci branduri: United Colors of Benetton (articole de vestimentatie pentru barbati si femei), Sisley (accesorii si lenjerie pentru barbati si femei), 012 (imbracaminte pentru gravide si copii), Underwear Benetton (lenjerie) si Playlife (echipament sportiv). Familia Benetton este totodata si proprietara Autostrade, cel mai mare operator european pentru autostrazile cu taxa.
Compania de retail este prezenta in Romania din anul 1999, prin intermediul grupului Alltrom. Din anul 2005, este reprezentata de Color Trend, detinuta de firma ChemCo, agentul brandului italian Benetton pentru Romania, Ungaria si Bulgaria. Azi, Color Trend opereaza pe piata romaneasca peste 13 magazine Benetton.
Citeste si:
Pe acelasi subiect: