Marii retaileri au redus preturile la produse alimentare cu 12,8%, dupa reducerea TVA. Cu cat au scazut in magazinele traditionale
Marii retaileri au redus preturile la produse alimentare cu 12,8%, iar magazinele traditionale cu 9,1%, dupa reducerea TVA la alimente, de la 24% la 9%, a declarat presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu.
"Ca urmare a reducerii TVA la produse alimentare de la 1 iunie, preturile au scazut atat in comertul traditional, cat si in cel modern: 12,8% in comertul modern si 9,1% in comertul traditional. Se observa ca scaderea preturilor in comertul modern a fost mai pronuntata decat in cazul comertului traditional, reducerea de TVA fiind transmisa aproape integral catre consumatori. Am luat in considerare pentru aceasta analiza un cos de 18 produse de baza", a explicat Bogdan Chiritoiu, potrivit Agerpres.
Reducerea mai mica de pret din zona comertului traditional ar putea fi pusa pe seama faptului ca, in acest sector, concurenta nu este foarte intensa, iar o alta cauza ar putea fi evaziunea mare.
Presedintele Consiliului Concurentei a declarat ca nu au fost observate cresteri mari de pret inainte de 1 iunie, ci numai reduse, respectiv o majorare la sfarsitul lunii mai de sub un procent.
Consiliul va monitoriza preturile din magazine si in lunile urmatoare, pentru a vedea daca vor aparea intelegeri anticoncurentiale intre retaileri.
"In cazul in care concurenta functioneaza bine si companiile nu se inteleg intre ele, atunci ma astept ca reducerile de taxe sa se transfere in pretul la raft. Daca nu vad procesul acesta de reducere, atunci este posibil sa fie rezultatul unei intelegeri, dar poate fi o consecinta a puterii de piata pe care o are retailerul, mai ales daca nu are niciun concurent in zona si are public captiv", a declarat Chiritoiu.
El a explicat ca retailerii nu pot fi obligati sa reduca preturile ca urmare a scaderii taxelor, dar ca in acest sector concurenta este foarte puternica si o asemenea decizie ar fi echivalenta cu o "sinucidere economica".
Analiza Consiliului Concurentei a cuprins perioada 4 mai - 5 iulie 2015, pentru 18 produse de baza, frecventa datelor furnizate fiind saptamanala. Noua retaileri din comertul modern au participat la analiza: Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Penny, Profi. In cazul comertului traditional, datele au fost colectate de la peste 600 magazine din intreaga tara.
Produsele ale caror preturi au fost analizate: carnea de porc, pulpa fara os, refrigerata, puiul grill, refrigerat, cremwurstii de pui, vrac, pateul de porc la conserva, ceapa galbena, vrac, cartofii albi, vrac, bananele, vrac, merele Golden, vrac, laptele dulce pasteurizat, grasime 1,5%, cutie de carton, 1 litru, telemeaua de vaca, vrac, cascavalul Dalia, 400 de grame, apa plata, pet, 2 litri, Coca-Cola, pet, 2,5 litri, uleiul de floarea soarelui, pet, 1 litru, ouale de gaina, marimea M, calitate A, faina alba de grau, 000, 1 kilogram, orezul alb, bob rotund, 1 kg, ciocolata cu lapte, tableta, diverse gramaje.
TVA s-a redus de la 1 iunie 2015 de la 24% la 9% pentru toate categoriile de produse alimentare.
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS