Marii retaileri au redus preturile la produse alimentare cu 12,8%, dupa reducerea TVA. Cu cat au scazut in magazinele traditionale
Marii retaileri au redus preturile la produse alimentare cu 12,8%, iar magazinele traditionale cu 9,1%, dupa reducerea TVA la alimente, de la 24% la 9%, a declarat presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu.
"Ca urmare a reducerii TVA la produse alimentare de la 1 iunie, preturile au scazut atat in comertul traditional, cat si in cel modern: 12,8% in comertul modern si 9,1% in comertul traditional. Se observa ca scaderea preturilor in comertul modern a fost mai pronuntata decat in cazul comertului traditional, reducerea de TVA fiind transmisa aproape integral catre consumatori. Am luat in considerare pentru aceasta analiza un cos de 18 produse de baza", a explicat Bogdan Chiritoiu, potrivit Agerpres.
Reducerea mai mica de pret din zona comertului traditional ar putea fi pusa pe seama faptului ca, in acest sector, concurenta nu este foarte intensa, iar o alta cauza ar putea fi evaziunea mare.
Presedintele Consiliului Concurentei a declarat ca nu au fost observate cresteri mari de pret inainte de 1 iunie, ci numai reduse, respectiv o majorare la sfarsitul lunii mai de sub un procent.
Consiliul va monitoriza preturile din magazine si in lunile urmatoare, pentru a vedea daca vor aparea intelegeri anticoncurentiale intre retaileri.
"In cazul in care concurenta functioneaza bine si companiile nu se inteleg intre ele, atunci ma astept ca reducerile de taxe sa se transfere in pretul la raft. Daca nu vad procesul acesta de reducere, atunci este posibil sa fie rezultatul unei intelegeri, dar poate fi o consecinta a puterii de piata pe care o are retailerul, mai ales daca nu are niciun concurent in zona si are public captiv", a declarat Chiritoiu.
El a explicat ca retailerii nu pot fi obligati sa reduca preturile ca urmare a scaderii taxelor, dar ca in acest sector concurenta este foarte puternica si o asemenea decizie ar fi echivalenta cu o "sinucidere economica".
Analiza Consiliului Concurentei a cuprins perioada 4 mai - 5 iulie 2015, pentru 18 produse de baza, frecventa datelor furnizate fiind saptamanala. Noua retaileri din comertul modern au participat la analiza: Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Penny, Profi. In cazul comertului traditional, datele au fost colectate de la peste 600 magazine din intreaga tara.
Produsele ale caror preturi au fost analizate: carnea de porc, pulpa fara os, refrigerata, puiul grill, refrigerat, cremwurstii de pui, vrac, pateul de porc la conserva, ceapa galbena, vrac, cartofii albi, vrac, bananele, vrac, merele Golden, vrac, laptele dulce pasteurizat, grasime 1,5%, cutie de carton, 1 litru, telemeaua de vaca, vrac, cascavalul Dalia, 400 de grame, apa plata, pet, 2 litri, Coca-Cola, pet, 2,5 litri, uleiul de floarea soarelui, pet, 1 litru, ouale de gaina, marimea M, calitate A, faina alba de grau, 000, 1 kilogram, orezul alb, bob rotund, 1 kg, ciocolata cu lapte, tableta, diverse gramaje.
TVA s-a redus de la 1 iunie 2015 de la 24% la 9% pentru toate categoriile de produse alimentare.