Explozie de spatii de retail, in S1. Profi, Kaufland, H&M si Inditex au deschis cele mai multe magazine. Romanii au cumparat de sase ori mai mult fata de media UE
Mall
Stocul spatiilor moderne de retail din Romania se ridica, la finalul lunii iunie 2016, la 3,38 milioane de metri patrati, 57% din total fiind reprezentat de mall-uri, 35% de parcuri de retail si 8% de galerii comerciale, conform unui studiu realizat de compania de consultanta imobiliara DTZ Echinox.
In S1 2016 au fost finalizate trei proiecte de retail, avand o suprafata totala inchiriabila de 69.000 metri patrati. Densitatea spatiilor moderne de retail din Romania la mia de locuitori este, in prezent, de 164 mp, iar Bucurestiul, cu un stoc de 1,12 milioane mp, are o densitate de 595 mp de retail modern la mia de locuitori, conform studiului DTZ Echinox.
"In a doua jumatate a anului 2016 sunt programate pentru finalizare spatii comerciale in suprafata de aproximativ 148.000 mp, 65% dintre acestea fiind in Bucuresti. In orasele regionale, cele mai importante livrari sunt Shopping City Piatra Neamt si extinderea City Park Constanta, ambele in portofoliul NEPI. Pentru anul acesta, estimam ca nivelul de livrari noi de spatii de retail modern va fi cu 50% mai ridicat fata de 2015. Avand in vedere ca in anul 2017 nu sunt programate livrari semnificative de spatii de retail modern, coroborat cu cresterea inregistrata in vanzarile retailerilor, ne asteptam ca nivelul de chirii sa isi mentina trendul usor crescator inregistrat in 2016”, apreciaza Bogdan Marcu, partener la DTZ Echinox.
In ceea ce priveste cererea, reducerea TVA de la 24% la 20% a avut un impact pozitiv asupra vanzarilor cu amanuntul, care, in S1 2016, au inregistrat o crestere de 16,8% de la an la an. Aceasta performanta a fost stimulata in principal de vanzarile de produse alimentare, care au crescut cu 23,5%, vanzarile nealimentare inregistrand o urcare de 15,1% in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut.
Fata de media inregistrata la nivelul UE, cresterea vanzarilor cu amanuntul din Romania a fost de sase ori mai mare.
In S1 2016, principalii retaileri de FMCG au continuat sa-si extinda reteaua, Profi fiind in continuare cel mai activ, cu 44 de supermarketuri si magazine de proximitate deschise. Pe segmentul de hipermarketuri, Kaufland a fost singurul retailer care si-a extins reteaua locala cu doua unitati in Bucuresti. Dupa patru ani de inactivitate pe segmentul Cash&Carry, Selgros a anuntat in S1 2016 deschiderea unui magazin la Targu Mures cu o suprafata de 4.000 mp. In S1 2016, Carrefour a finalizat preluarea supermarketurilor Billa, tranzactie in urma careia retailerul francez si-a extins reteaua cu 86 de supermarketuri.
Spre deosebire de anul trecut, cand strategiile de expansiune ale retailerilor de fashion au vizat proiectele existente cu performante dovedite, in S1 2016 acestia au deschis noi unitati in special in noile proiecte. H&M a fost cel mai activ retailer in prima jumatate a anului, cu cinci deschideri, urmat de Inditex, care a adaugat patru noi unitati retelei de 112 magazine. Printre cei mai activi retaileri in S1 2016 se afla si New Yorker, C&A, LC Waikiki, LPP Group, Kenvelo.
Prima jumatate a anului a adus o serie de noi retaileri in piata, Capitala continuand sa fie destinatia principala pentru deschiderea primului magazin din Romania.
In Romania, la finalul S1 rata de neocupare in proiectele dominante este de 2%, in proiectele secundare de 8%, iar in cele tertiare se situeaza intre 10-15%.
La sfarsitul S1 2016, pentru proiectele de retail performante din Bucuresti, chiriile prime se situeaza intre 65-75 euro/mp/luna, in timp ce in proiectele secundare chiria prima variaza intre 25-45 euro/mp/luna. In afara Capitalei, chiria in centrele dominante variaza intre 22-27 euro/mp/luna. In orase precum Timisoara, Cluj Napoca, Iasi sau Constanta, chiriile prime sunt cu 20-30% mai ridicate.
Pe acelasi subiect: