Din gradina direct in supermarket. Carrefour a lansat o cooperativa agricola, care reuneste 80 de familii si 60 ha de teren si va produce 5.000 de tone de legume anual
Carrefour a lansat Cooperativa Agricola Varasti, un proiect in premiera pentru Romania, prin care vrea sa aprovizioneze supermarketurile cu mai multe legume romanesti de calitate. Decizia vine in contextul in care autoritatile lucreaza la modificarea legii supermarketurilor, care obliga retailerii sa vanda produse romanesti in proportie de 51%, dar pe care Comisia Europeana (CE) a sanctionat-o.
Cooperativa lansata de Carrefour se afla la mai putin de 30 de km de Bucuresti, in comuna Varasti, judetul Giurgiu, si insumeaza 60 de hectare de teren (din care 15 hectare de solarii), cu o productie anuala de 5.000 de tone de legume, intre care rosii, salata, ardei, dovlecei, fasole, vinete, varza, telina, ceapa, usturoi, marar, patrunjel, leustean, spanac, loboda, leurda, urzici, ridichi, ceapa verde, usturoi verde, stevie.
Cooperativa Agricola Carrefour Varasti are 5 membri fondatori - Carrefour si 4 producatori locali si aduna legumele de la 80 de familii de agricultori din zona Varasti. Clientii vor putea gasi produsele cooperativei in intreaga retea de magazine a grupului Carrefour din Romania.
“Am dezvoltat acest proiect din dorinta de a fi un partener sustenabil pentru producatorii agricoli locali si un furnizor de produse de calitate pentru clientii nostri. Am ales Varasti datorita bazinului legumicol recunoscut in zona pentru calitatea produselor sale, dar si pentru experienta de generatii pe care o au producatorii de acolo. Vrem ca micile afaceri de familie sa continue sa se dezvolte si sa pastreze traditia si preocuparea pentru culturile agricole”, a declarat la lansarea proiectului Jean-Baptiste Dernoncourt, CEO Carrefour Romania.
Pentru ca legumele si verdeturile sa ajunga la consumatori in cel mai scurt timp, Carrefour a construit in Varasti un depozit de 300 mp, unde producatorii locali le pot depozita. De aici, legumele sunt transportate la depozitul central si apoi distribuite catre magazinele Carrefour din toata tara.
“Una dintre cele mai mari provocari pentru agricultorii romani in acest moment este lipsa logisticii, a organizarii si a unei piete de desfacere care sa preia productia in proportie de 100%. Cooperativa este raspunsul la aceasta problema pentru ca ne permite sa ne concentram pe recolta, productivitate si pe calitatea produselor, adica pe ce stim noi sa facem mai bine”, a explicat Costel Buturuga, membru fondator al cooperativei.
Proiectul dezvoltat de Carrefour vine in contextul in care autoritatile lucreaza la modificarea legii supermarketurilor, care obliga retailerii sa vanda produse romanesti in proportie de 51%, dar pe care Comisia Europeana (CE) a sanctionat-o prin lansarea unei proceduri de infringement impotriva Romaniei.
Potrivit Comisiri, legea, care solicita marilor retaileri sa achizitioneze cel putin 51% din produsele agricole si alimentare de la producatorii locali, provoaca temeri privind respectarea principiului liberei circulatii a bunurilor.
Aceeasi lege cere retailerilor sa promoveze produsele de origine romana, restrictionand deciziile lor comerciale referitoare la ce produse sa fie plasate in oferta, ceea ce contrazice libertatea de libertatea de stabilire (articolul 49 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene).
Conform reglementarilor UE restrictionarea acestor libertati este permisa numai cand exista o necesitate justificata de protejare de prim rang a interesului public, cum ar fi sanatatea publica.
In noiembrie anul trecut, Achim Irimescu, ministru al Agriculturii la acea vreme atentiona ca Romania risca o procedura de infringement, daca nu va modifica prevederea din Legea privind comercializarea produselor alimentare.
"Nu stiu acum in ce consta penalizarea, mi-e greu sa spun, dar, probabil, solutia este sa ne aliniem din punct de vedere al legislatiei”, mai spunea ministrul Agriculturii, in noiembrie 2016.
Potrivit articolului din Legea 150/2016, "comerciantul persoana juridica autorizata sa desfasoare activitati de comercializare pentru produse alimentare are obligatia ca, pentru categoriile carne, oua, legume, fructe, miere de albine, produse lactate si de panificatie, sa achizitioneze aceste produse in proportie de cel putin 51% din volumul de marfa pe raft, corespunzator fiecarei categorii de produse alimentare, provenite din lantul alimentar scurt, asa cum este definit in conformitate cu legislatia in vigoare".
Legea privind comercializarea produselor alimentare, potrivit caruia magazinele mari vor fi obligate sa expuna la raft 51% produse romanesti provenite de pe lantul scurt, a fost aprobat la inceputul lunii iunie de Camera Deputatilor, ca for decizional, iar in luna iulie a fost promulgat de presedintele Klaus Iohannis. Normele de aplicare urmau sa fie emise in termen de 6 luni de la intrarea legii in vigoare, respectiv pana la 15 ianuarie 2017, ceea ce nu s-a intamplat nici pana in prezent.
Desi retailerii au avertizat de nenumarate ori ca acel procentaj de 51% va ridica probleme Comisiei Europene, ceilalti actori din piata, inclusiv autoritatile, au laudat beneficiile aduse producatorilor, chiar daca Romania nu poate asigura aceste produse pe durata unui an.
Marile lanturi de retail au sustinut revizuirea cat mai rapida a legii privind comercializarea produselor alimentare deoarece "nu a adus nimic bun nimanui" si, pe langa riscul de infringement si aparitia altor vulnerabilitati legale, a produs si "masive bulversari in piata".
Pe acelasi subiect: