Cum își cheltuie românii banii în timpul pandemiei. Scot din buzunar mai puțin pentru haine și investesc mai mult în confortul casnic
Deși am stat mai mult acasă, cheltuielile sunt mai mari decât anul trecut. Datele furnizate de Institutul de Statistică arată că, după șocul din primăvară, consumul dă semne de revenire.
Am scos din buzunar mai puțini bani pentru haine, însă ne-am luat mai multe obiecte pentru confortul casnic.
Andreea a studiat arhitectura şi, la fel ca mulţi alţi români, s-a gândit ce-ar putea schimba pentru a se simţi mai bine acasă, alături de familie, mai ales că o cameră a devenit şi birou.
De la modernizarea balconului şi a băii şi mobilă nouă şi-a făcut loc pe lista de priorităţi a românilor, spun comercianţii magazinelor de profil. Aceştia au înregistrat vânzări mai mari cu până la 50% la toate produsele pentru casa şi grădină.
Alexandru Scarlat, reprezentantul unui magazin de materiale de construcţii: ″Vorbim de amenajarea sufrageriei sau de amenajări sezoniere de Crăciun, de vară, de terase, pentru clienţii cu spaţii exterioare, există o creştere exponenţială pentru amenajări terase.″
De altfel, cumpărăturile făcute de oameni în primele zece luni din an arata o revenire a consumului, după şocul din primăvara, când multe magazine au fost închise.
Din ianuarie şi până în octombrie au fost vânzări mai mari la mâncare - cu peste 5 procente, însă şi produsele nealimentare au ţinut ritmul.
Iar în octombrie, românii au consumat mai mult faţă de septembrie, cu aproape 2%, iar faţă de aceeaşi lună din 2019, avansul se apropie de 6 procente.
Sunt însă categorii pentru care vânzările au frânat puternic.
Dacă ne uităm pe o perioadă mai lungă de timp, vedem clar cum pandemia ne-a schimbat coşul de cumpărături. Am mai uitat de haine, dar ne-am înnoit lucrurile în casă şi am investit în confort.
De exemplu, în octombrie am avut o scădere de aproape 14 procente la categoria îmbrăcăminte şi încălţăminte faţă de primele zece luni din 2019. A apărut în schimb o creştere de peste 5 procente la mobilă şi aparate electrice.
Claudiu Vrînceanu, economist: “Comerţul îşi continuăcreşterea netulburată de pandemie. Comerţul electronic a susţinut această creştere a consumului şi de avans al produselor nealimentare.”
Datele statistice arată şi un câştigător clar în această perioadă - comerţul online, care în octombrie a marcat o creştere de 30% faţă de primele zece luni din 2019.
Pe acelasi subiect: