Coca-Cola vinde 1,8 miliarde de produse in fiecare zi, sustin reprezentantii companiei. Insa in ultimele sase decenii, niciuna dintre bauturile sale nu a fost comercializata pe piata din Burma. Motivul a constat in sanctiunile comerciale acordate Statelor Unite pe fondul juntei militare (denumire data in tarile iberice si latino-americane unui grup de insurgenti care cuceresc puterea de stat prin forta armelor) care a condus tara intre 1962 si 2011.

Sanctiunile au fost suspendate in urma cu cateva luni, iar Burma a adoptat cateva reforme democratice. Potrivit Coca-Cola, brandul se va vinde curand si-n statul asiatic, dupa o lipsa de aproape 60 de ani.

Patrunderea Coca-Cola pe orice noua piata reprezinta un pas important, atat pentru companie, cat si pentru statul respectiv, este de parere Tom Standage, autor al cartii „History of the World in Six Glasses”.

„Sticla de Coca-Cola reprezinta imaginea perfecta a capitalismului”, adauga Standage.

Si PepsiCo, principalul concurent al Coca-Cola, si-a anuntat comercializarea brandurilor din portofoliu in Burma.

Tarile in care Coca-Cola nu a gasit reteta succesului

In prezent, exista doar doua tari in care Coca-Cola nu se poate vinde ori cumpara, oficial, si anume: Cuba si Coreea de Nord, in principal din cauza embargourilor comerciale avute cu Statele Unite (Cuba din 1962, iar Coreea de Nord din 1950). Reprezentantii gigantului din industria bauturilor sustin ca in cazul in care produsele sale se vand in aceste tari, ele nu sunt autorizate oficial, noteaza BBC.

De fapt, Cuba a fost in 1906 una din primele trei tari din afara continentului american unde a inceput sa se comercializeze brandul american. Insa cubanezii au renuntat in timpul guvernarii lui Fidel Castro la afacerile Coca-Cola.

In ceea ce priveste Coreea de Nord, presa internationala a relatat recent despre vanzarea unor sticle Coca-Cola intr-un restaurant din Pyongyang. Reprezentantii companiei au negat insa acest lucru, spunand ca in cazul in care se intampla acest lucru, este legat de piata neagra, neexitand acordurile oficiale intre SUA si statul nord-coreean in acest sens.

In urma cu doar o luna, oficialii din Bolivia faceau previziuni sumbre in legatura cu viitorul companiei americane, si anume ca 21 decembrie 2012 va fi ziua in care capitalismul va muri si, odata cu el, Coca-Cola, potrivit Business Insider.

Ministrul de Externe al Boliviei, David Choquehuanaca, a declarat ca in ziua nefasta poporul sau va interzice comercializarea bauturii carbogazoase Coca-Cola. Choquehuanaca este sprijinit de insusi presedintele Evo Morales vizavi de aceasta idee.

Astfel, Bolivia ar putea deveni a trei tara care interzice cea mai populara bautura din lume (excluzand Burma, care a reluat de putin timp colaborarea), dupa Cuba si Coreea de Nord.

Piete “capcana”

Inca de la crearea bauturii, in 1866 in Atlanta, Georgia, compania-mama a urmarit extinderea produsului in intreaga lume. La inceputula anilor 1900, Coca-Cola se imbutelia si vindea deja atat in Europa, cat si in Asia. Printre pietele cu care brandul american a avut de infruntat diverse conflicte se numara China, Rusia, Germania, India, Vietnam si Burma. Si anume:

- Dupa 10 ani de negocieri cu statul chinez, Coca-Cola a reusit sa intre, din nou, pe piata din China, in 1979;

- Rusia: A patruns in URSS in 1979, fiind sponsorul oficial al Campionatului Mondial de Hockey, eveniment desfasurat in Moscova;

- Germania de Est: Angajatii companiei americane au oferit cutii gratuite de Coca-Cola dupa caderea Zidului Berlinului in 1989. Brandul a reintrat pe piata germana un an mai tarziu, de data asta vanzandu-si produsele in magazine;

- Coca-Cola s-a relansat in India in 1993, in timpul unei parade tinute pe strazile din centrul orasului Calcutta.

- Vietnam: SUA a ridicat embargoul pus Vietnamului in 1994, iar compania americana a patruns pe piata din Vietnam la putin timp dupa aceea;

- Coca-Cola a patruns in Burma in 1927, dar s-a retras in 1960, din cauza conflictelor militare.

Simbolul libertatii

Coca-Cola a cunoscut uriasul succes dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, cand brandul a inceput sa-si distribuie produsul trupelor militare americane aflate peste mari. Peste 60 milioane de militari au incercat bautura carbogazoasa si au ajutat la promovarea ei in intreaga lume. Ulterior, si localnicii tarilor respective au gustat bautura americana, fiind usor asociata cu patriotismul american, sustin analistii.

Astazi, brandul se numara printre cele mai cunoscute la nivel global. Aproape ca nu exista persoana care sa nu fi auzit despre el, scriu jurnalistii britanici.

„A fost intotdeauna vorba despre visul ameican”, explica Bruce Webster, consultant in promovare, care a colaborat cu firma americana in trecut.

„Coca-Cola devenise simbolul libertatii”, spune scriitorul Tom Standage, despre imaginea care ii era asociata produsului american. Mai mult, succesul fiecarei revolutii era sarbatorit cu o sticla de Coca-Cola.

Insa nu toate popoarele au imbratisat bautura Americii. Franta s-a numarat printre primele tari care au contestat produsul carbogazos, sustinand ca nu se potriveste societatii franceze si comportamentului lor de consum.

In ciuda tuturor controverselor legate de aceasta bautura si de reteta sa secreta, la 126 de ani de la lansare, Coca-Cola continua sa-si dezvolte afacerile, in special pe pietele emergente din Brazilia, China si India, potrivit BBC.

Povestea unui succes mondial

Produsa de The Coca-Cola Company, cu sediul in Atlanta, Georgia, Coca-Cola este in prezent cea mai consumata bautura racoritoare din lume. Este vanduta in magazine, restaurante si aparate automate in peste 200 de tari. Este denumita simplu, Coke (devenita marca a companiei Coca-Cola in Statele Unite ale Americii in martie 1944) sau Cola.

Bautura fost inventata la sfarsitul secolului al XIX-lea de John Pemberton, un farmacist din Atlanta. Initial a fost brevetata ca medicament. Mai tarziu insa, licenta a fost cumparata de omul de afaceri Asa Griggs Candler. Tacticile de marketing folosite de acesta au condus produsul spre dominarea pietei bauturilor racoritoare in secolul al XX-lea.

Aroma distinctiva de "cola" provine in principal din amestecul de zahar, ulei de portocala, ulei de lamaie si vanilie, restul ingredientelor avand doar contributii minore. Firma producatoare, Coca-Cola Corporation, este cel mai mare consumator de extract natural de vanilie din lume.

Compania produce concentrat, vandut apoi catre diversilor imbuteliatori de Coca-Cola licentiati, din intreaga lume. Imbuteliatorii, care detin contracte teritoriale exclusive cu societatea, fabrica produsul finit in cutii si sticle, din concentrat in combinatie cu apa filtrata si indulcitori. Imbuteliatorii apoi vand, distribuie si comercializeaza Coca Cola in cutii si sticle in magazinele de vanzare cu amanuntul si prin masinile automate de vanzare. Coca-Cola Company vinde de asemenea concentrat pentru vanzari la dozator, catre marile restaurante si distribuitorii de servicii alimentare.

Coca-Cola Company a introdus ocazional si alte bauturi de tip cola, sub numele brandului Coke, de exemplu: Diet Coke Caffeine-Free, Cherry Coke, Coca-Cola Zero, Vanilla Coke si editiile speciale cu lamaie si chiar cu cafea.

In toate tarile in care este prezenta, compania functioneaza in cadrul unui “sistem Coca-Cola”. Acesta este format, pe de o parte, din The Coca-Cola Company, iar, pe de alta parte, din mai multi imbuteliatori care au exclusivitate pe o anumita arie geografica in privinta imbutelierii si distributiei produselor finale.

In Romania, sistemul este reprezentat de Coca-Cola Romania (filiala a The Coca-Cola Company) si Coca-Cola HBC Romania, care asigura imbutelierea, distributia, vanzarea si marketing-ul operational pentru produsele Coca-Cola. Coca-Cola HBC Romania este membra a grupului Coca-Cola Hellenic, unul dintre cei mai mari imbuteliatori la nivel global din cadrul sistemului.