Ce schimbari aduce 2017 pe piata de retail din Romania. Brandurile care vor disparea in acest an
Supermarket
Dupa o extindere fara precedent in 2016 si schimbari de actionariat, marii retaileri din Romania vizeaza, in 2017, continuarea planurilor de dezvoltare la nivelul intregii tari, in special in orasele mai mici, acolo unde sunt slab reprezentate.
2017 va fi si anul in care doua dintre brandurile arhicunoscute in Romania – XXL Mega Discount si Billa -, vor disparea de pe piata.
Astfel, grupul geman REWE a anuntat anul trecut ca va transforma sase din cele opt magazine XXL Mega Discount, pe care le detine in Romania, in Penny Market, urmand ca doua dintre ele sa fie inchise pe parcursul anului 2017.
Grupul REWE si-a continuat, in 2016, strategia de dezvoltare in Romania, prin deschiderea a 20 de magazine Penny Market, devenind astfel unul dintre cei mai activi retaileri de pe piata locala. Grupul german, care a deschis primul magazin in Romania in 2005, a ajuns, in prezent, la 175 de mazine.
REWE a renuntat anul trecut si la brandul Billa, pe care l-a vandut gigantului francez Carrefour, brand care va disparea, de asemenea, de pe piata locala. Cei doi retaileri au anuntat, inca de la finele anului 2015 tranzactia, aceasta finalizandu-se in 2016, odata cu aprobarea tranzactiei de catre Consiliul Concurentei. Brandul Billa va mai exista pe piata din Romania pana la jumatate anului, cel tarziu.
Retailerul francez a anuntat, luna trecuta, ca s-a angajat sa transfere trei magazine din Braila - doua magazine Carrefour Market si unul Billa, pentru a elimina problemele de concurenta. Astfel, a fost identificat un operator interesat sa preia cele doua magazine Carrefour Market din Braila, iar Carrefour va cesiona activitatea (magazinul, echipamentul si personalul) supermarketurilor situate in Braila catre operatorul Zanfir SNC, dupa data de 9 ianuarie 2017.
Angajatii celor doua magazine vor fi transferati catre Zanfir SNC si vor avea garantate aceleasi conditii de incadrare si de munca, pastrandu-si acelasi salariul si tichetele de masa. Transferul nu vizeaza si magazinul Billa situat in Braila. Acesta ramane parte a Grupului Carrefour pana in momentul in care va fi identificat un operator interesat sa preia activitatea supermarketului.
Cu peste 10.100 de magazine in 34 de tari, Grupul Carrefour este al doilea retailer mondial si numarul unu in Europa. In Romania, Grupul Carrefour numara 289 de magazine, dintre care 32 hipermarketuri 'Carrefour', 117 supermarketuri 'Market', 43 magazine de proximitate 'Express', 10 magazine de proximitate 'Contact', un magazin de comert online si 86 de magazine Billa.
Schimbari semnificative sunt asteptate si la Profi, fondul polonez de private equity care il detine anuntand, in noiembrie anul trecut, ca a semnat acordul de vanzare a 100% din actiunile Profi Rom Food, catre Mid Europa Partners.
Valoarea actiunilor vandute este de 533 milioane de euro, aceasta fiind cea mai mare tranzactie realizata vreodata de un fond de private equity in Romania si cea mai mare tranzactie in domeniul retailului din istorie, potrivit companiei. Pentru a putea fi efectuata, tranzactia are nevoie de obtinerea aprobarilor necesare de la autoritati.
Pana la finalizarea tranzactiei, Profi isi continua planurile de expansiune. Dupa ce, in 2016, a ajuns la 500 de magazine in Romania, retailerul a anuntat ca vrea sa deschisa inca 200 de unitati in 2017, ajungand astfel la 700 de magazine. In prezent, Profi este prezent in 257 de localitati si are 11.000 de angajati.
Mega Image, pe de alta parte, a anuntat continuarea extinderii si in acest an, dupa ce a incheiat anul 2016 cu 522 de magazine la nivelul intregii tari, sub marcile Mega Image (229), Shop&Go (291) si Gusturi Romanesti (2). Belgienii au in vedere si deschiderea de magazine online, in 2017.
Schimbari ar putea aparea si la Metro si Real in 2017, dupa ce grupul german a anuntat, la inceputul anului trecut, ca intentioneaza sa se divizeze in doua entitati pentru a creste valoarea companiei. Potrivit unui comunicat de presa, operatiunile angro Metro Cash & Carry precum si hypermarketurile Real vor fi transferate intr-o noua companie, iar grupul Metro AG va consta doar in divizia de produse electronice de larg consum Media-Saturn.
Metro, al patrulea retailer european, a precizat, insa, ca o decizie finala cu privire la divizare nu a fost luata inca deoarece urmeaza o perioada de consultare si evaluare. In cazul in care evaluarile vor fi pozitive iar actionarii vor vota in favoarea divizarii, implementarea acestui proces ar putea fi realizata in 2017.
Metro Group este una dintre cele mai mari si mai extinse companii de retail din lume cu 2.000 de locatii in 29 de tari si peste 220.000 de angajati. Divizia Metro Cash & Carry s-a lansat oficial in Romania in luna octombrie 1996, cand a deschis primul magazin din Bucuresti. Astazi, reteaua numara 32 de magazine in 24 de orase.
Pe acelasi subiect: