Cu cataloagele in mana, romanii s-au asezat la coada inca de la 6 dimineata. Ceva mai putini ca-n alti ani, dar foarte concentrati pe chilipiruri. Si-au cautat aspiratoare, roboti de bucatarie, dar si laptopuri sau televizoare, reduse cu pana spre 30%.

De data aceasta, aglomeratia a fost in mediul online si multe dintre magazinele virtuale au stabilit recorduri absolute de trafic. Numai in prima jumatate a zilei s-a vandut cat totalul de anul trecut si se asteapta ca pana la miezul noptii cifra sa ajunga undeva la 500 de milioane de lei. La fel ca in fiecare an, cele mai bine vandute au fost televizoarele, tabletele, laptopurile si telefoanele mobile.

Intr-un magazin, oamenii s-au orientat spre produsele electrocasnice. Client: "Un aragaz si un cuptor cu microunde. Cum au fost reducerile? Per total ok, eu sunt multumit, am castigat ceva."

Inevitabil, au existat si confuzii. Multi retaileri au folosit mediul online doar pentru a-si anunta ofertele din magazine. Nu au vandut pe internet, asa ca...unii romani au fost derutati. Client: "De pe site ne trimitea direct la magazin. Nu aparea informatia sa poti sa vezi pretul. Nici macar pretul. Da, da pur si simplu va asteptam in magazin."

Cu toate acestea, cei mai multi romani si-au petrecut Black Friday in fata monitorului. Unele oferte au fost chiar avantajoase. iPhone 5S s-a dat cu 1.500 de lei - adica, in medie, cu o mie de lei mai putin ca intr-o zi obisnuita. O consola de ultima generatie, la mare cautare in randul pasionatilor de jocuri, a fost redusa de la 1900 de lei la aproape jumatate: 1000 de lei. Dintre vedetele cu eticheta n-au lipsit televizoarele 4k. Cel mai ieftin: 1800 de lei.

Iulian Stanciu, director magazin online: "La nivel de reper am avut minimum 100 de bucati. In primele 4 minute am avut 100 de comenzi pe secunda."

Surpriza a venit de la o categorie aparte: automobilele. S-au vandut cateva zeci de bucati. Spre exemplu, o masina a costat, vineri, 45 de mii de euro, cu 20.000 de euro mai putin.

S-au dat mii de ceasuri si jucarii. Iar cartea presedintelui ales, Klaus Iohannis, are toate sansele sa devina best-seller-ul anului. In varianta electronica, a costat doar 5 lei si 20 de bani.

Dan Vidrascu - directorul unui magazin online: "E foarte bine, avem un trafic care e de 6 ori peste anul trecut, vanzari pe acelasi trend."

Zeci de camioane cu marfa au plecat deja catre firmele de curierat. Urmatoarea promisiune a magazinelor este livrarea produselor la timp. Cel tarziu pana saptamana viitoare.

A fost cel mai linistit Black Friday de cand facem asa ceva in Romania, iar asta nu este in nici un caz ceva rau. Pentru ca in linistea din jurul nostru, milioane de romani au dat iama in magazinele online si au batut toate recordurile.

De acasa, din masina de pe telefon si tableta, acest Black Friday a depasit deja de cel putin trei ori evenimentul de anul trecut, sau, daca vreti, a strans clienti si vanzari cat ultimii trei ani la un loc. Comerciantii ne spun ca au trecut pragul de 300 de milioane de lei, iar estimarea acopera doar o parte din piata.

Toata tara a facut reduceri de la mobila, jucarii si haine, pana la masini, saloane de masaj si chiar benzina. Mi se pare interesant ce succes au avut si scutecele pentru copii intr-o astfel de zi, semn ca oamenii asteapta din ce in ce mai mult de la comercianti. Asadar, jumatate de milion de produse comandate, fara sa punem la socoteala cartea presedintelui Iohannis.

Secretul evenimentului este simplu. Vedeati mai devreme comercianti care spuneau ca au avut de 6 ori mai multi clienti. Pai e normal daca site-urile nu au mai cazut. Nu a fost insa totul perfect si nu s-a vandut chiar tot, dar Black Friday continua in urmatoarele zile, ba chiar credem noi se va tot intinde spre Craciun.