Analiză: Vânzările de retail au crescut cu peste o treime de când COVID-19 a ajuns în România. Cum s-au adaptat românii la viața în carantină
Supermarket, aglomeratie
România a înregistrat, în perioada 23 februarie - 15 martie, o creştere cu 37,2% a vânzărilor în retail, cele mai importante salturi fiind consemnate la produsele de îngrijire personală şi la alimente, reiese dintr-o analiză Nielsen.
În viziunea analiştilor, ţara noastră a trecut prin primele patru stagii de comportament şi se află, în prezent, la o lună de la declanşarea locală a pandemiei de COVID-19, deja în stagiul 5, cel al "vieţii cu restricţii".
Potrivit Nielsen România, pe parcursul a trei săptămâni, în marja unei creşteri totale de 37,2% la vânzările bunurilor de larg consum, cea mai accentuată dinamică a fost consemnată în cazul produselor de îngrijire personală (+65,6%) şi cel al produselor alimentare (+42%), în timp ce produsele pentru îngrijirea locuinţei au crescut în total cu 23,4%, în comparaţie cu acelaşi interval din 2019.
Analiza arată că această creştere a fost accentuată, în mod special, în ultima săptămână a intervalului (9 - 15 martie), echivalentă etapei a treia de "pregătire a proviziilor", când unele tipuri de produse au înregistrat creşteri spectaculoase de volume, cum ar fi conservele de peşte (+298%), săpunurile şi produsele de igienă personală (+466%) sau pastele făinoase (+378%).
Cercetătorii Nielsen au sintetizat şase etape de comportament ale consumatorilor care se leagă direct de preocupările privind noul coronavirus. Astfel, în prima etapă, s-a observat un comportament proactiv îndreptat către creşterea imunităţii şi starea generală de sănătate, urmată de managementul reactiv al sănătăţii, când cumpărăturile de produse de protecţie au explodat.
De asemenea, a treia şi a patra etapă sunt cele de acumulare de provizii şi pregătirea pentru traiul în carantină, urmate de experienţă reală a unei vieţi pline de restricţii. Ultima etapă va fi cea a reîntoarcerii la normal, la "noul normal", susţin realizatorii cercetării.
"Viteza de trecere de la o etapă la altă variază în funcţie de rata de creştere a cazurilor în fiecare ţară. Odată cu interzicerea deplasărilor, în 24 martie, România a trecut rapid din etapă de pregătire în cea de carantină. Înţelegerea direcţiei în care se modifică obiceiurile de cumpărare poate ajuta la gestionarea lanţului de distribuţie în regiunile afectate de COVID-19. Până acum, China este singura ţară care a atins deja stagiul 6 şi care a început să se întoarcă la un mod normal de viaţă. După perioade îndelungate de izolare, mulţi lucrători s-au întors la birouri şi fabrici, cu excepţia zonelor cel mai puternic afectate", se menţionează în concluziile analizei de specialitate.
Nielsen Holdings este o companie globală de măsurare şi analiză de date care livrează cea mai completă imagine asupra consumatorilor şi pieţelor din întreagă lume. Nielsen este format din două unităţi de business, respectiv Nielsen Global Media şi Nielsen Global Connect. Compania are operaţiuni în peste 100 de ţări care acoperă mai mult de 90% din populaţia lumii.
Pe acelasi subiect: