30 mil. litri de vin au curs in pahare in decembrie, cu 30% mai mult fata de o luna obisnuita. Cine a iesit in pierdere de sarbatori
Desi maratonul cumparaturilor nu s-a incheiat inca marile magazine si producatorii, incep deja sa traga linie si sa calculeze incasarile. Cifrele reale se vor afla abia dupa anul nou, dar pana atunci putem spune ca am mancat paine si produse de panificatie din belsug si am baut peste 25 de milioane de litri de vin. Producatorii de carne, in schimb, nu au avut un sfarsit de an prea bun. Multi romani s-au saturat de produsele cumparate de la raionul de mezeluri si si-au crescut singuri porcul ori l-au cumparat direct de la tarani.
Peste Craciun trecem oricum, numai cu burta goala nu, asa ca marea batalie pentru banii cumparatorilor s-a dus intre cei ce ne-mbie cu de-ale gurii. Si nu vorbim doar de mancare. Desi n-au tras inca linia finala, producatorii de licori bahice se asteapta la rauri de lapte si miere. Intre 25 si 30 de milioane de litri de vin au curs in pahare luna acesta, cu 30% mai mult fata de o luna obisnuita. Vinul rosu ca sangele este cel preferat in peste 60% dintre cazuri.
Vesti bune anul are si pentru marii producatori de paine si produse de panificatie. O fi buna mamaliga langa sarmale, carnati si pomana porcului, dar tot painea-i de baza. Sunt asteptate cresteri de 50% fata de vanzarile dintr-o luna normala.
La fel de bine a fost speculata si pofta din ce in ce mai mica a gospodinelor de a framanta cozonacii, asa ca magazinele s-au umplut cu peste sapte milioane de cozonaci, cu cinci procente mai multi fata de Craciunul trecut.
Producatorii de carne in schimb isi frang mainile de suparare de pe acum. Desi se estimeaza vanzari mai mari cu 20% fata de o luna normala, ele sunt totusi mult mai mici fata de cele inregistrate anul trecut. Si nu pentru ca ne-am fi indragostit brusc de legume si fructe. "Infloreste comertul nefiscalizat, sunt date care ne arata ca vanzarile vor fi mai mici", a declarat Sorin Minea de la Romalimenta.
Una peste alta insa, in ultimele saptamani din an, marile lanturi de magazine realizeaza vanzari mai mari cu aproximativ 40 % fata de o luna normala. Abia dupa ce vom trece in anul viitor vom vedea daca incasarile se ridica macar la nivelul celor din 2011. Asta pentru ca, in ciuda estimarilor optimiste, magazinele din intreaga lume au avut cel mai prost sezon de Sarbatori din 2008 incoace.