Si in acest an, pentru alegerile din 9 decembrie, cei din Uniunea Social Liberala si din Alianta Romania Dreapta ne fac tot soiul de propuneri, care, din pacate, au mari sanse sa ramana iar numai pe hartie.

La finalul saptamanii, noua constructie politica Alianta Romania Dreapta isi va prezenta cu fast programul pentru alegerile parlamentare. Salarii mai mari de anul viitor si o noua cota de impozitare sunt doar cateva dintre promisiunile electorale.

Golul din buget generat de cele doua masuri promise va fi umplut, sustin cei de la PDL, prin reducerea economiei subterane, o mai buna colectare a taxelor si impozitelor, dar si prin aducerea in Romania a banilor europeni. Efectul, o crestere economica de nu mai putin de 4% in 2013.

Cu tolba plina de vorbe electorale intra in campanie si cei de la USL. Social-democratii si liberalii sustin ca vor creste salariul minim la 800 de lei pe luna, iar TVA-ul la produsele alimentare de baza va fi redus la 9%.

Daca vor castiga alegerile, Victor Ponta si Crin Antonescu anunta ca vor renunta la cota unica de 16%, urmand ca de la 1 ianuarie 2013 Guvernul sa introduca trei trepte de impozitare: 8% pentru cei cu venituri de pana la 800 de lei, impozit de 12% pentru veniturile cuprinse intre 800 si 1.600 de lei, iar salariile de peste 1.600 de lei vor fi impozitate cu 16%.

Un milion de noi locuri de munca, dar si construirea a 1.200 de kilometri de autostrada sunt alte doua promisiuni ale USL.

Din pacate, realitatea ultimilor ani ne arata ca diferenta dintre vorbe si fapte este uriasa.

EMIL BOC

"Vom incerca sa marim pensiile tinand cont de resuresele financiare existente in aceste bugete", spunea Emil Boc in 19 decembrie 2008.

Romania nu va fi afectata de criza din Europa, anunta, in 2008, de la tribuna Parlamentului, premierul de atunci - Emil Boc. Cresterea pensiilor si salariilor, dublarea alocatiilor pentru copii, pensie sociala garantata de 350 de lei, mai multi bani pentru educatie si sanatate, dar si peste 1.000 de kilometri de autostrada construti au fost promisiunile cu care PDL castiga parlamentarele din 2008.

In 7 iulie 2010, Boc anunta: "Taiem salariile!".

Guvernantii au pus pe seama crizei taierea salariilor cu 25% in 2010 si cresterea TVA-ului de la 19 la 24%. Si tot recesiunea a fost invocata pentru subfinantatea sanatatii si a educatiei, dar si pentru ca, din cei peste 1000 de kilometri de autostrada promisi, numai putin peste o suta au fost inaugurati. In plus, Guvernarea Boc ne-a lasat mostenire un imprumut de 20 de miliarde de euro de la Fondul Monetar International.

CALIN POPESCU TARICEANU

Cu vorbe frumoase a reusit sa castige alegerile, in 2004, si Alianta Dreptate si Adevar. Iar premierul Calin Popescu Tariceanu anunta, in 28 decembrie 2004: "Vom descatusa fortele economiei prin introducerea cotei unice de impozitare. Vom reduce impozitul pe profit de la 25% la 16%, iar pentru persoanele fizice cota unica de 16%".

Pe final de mandat, in 2004, Guvernul Tariceanu a cheltuit cu mult mai mult decat avea la dispozitie si asa s-a ajuns la un deficit enorm. La asta s-a adaugat si debutul crizei economice, care a retezat mult din veniturile bugetare.

ADRIAN NASTASE

Cu promisiuni venea in 2000 si premierul PSD de atunci, Adrian Nastase.

"O crestere treptata a salariului minim pe economie, astfel incat, in 2004, sa fie cu 51% mai mare decat la sfarsitul anului", spunea acesta in 28 decembrie 2000.

Dupa patru ani de guvernare, Nastase s-a putut lauda cu o crestere economica anuala de peste 5%, pe fondul privatizarilor din industrie.

In 2002 apare Codul Fiscal, care prevedea impozitarea progresiva a veniturilor, in cinci transe cuprinse intre 18 si 40%. A fost momentul in care economia subterana a inflorit, multe firme ocolind prin diverse metode plata impozitelor la stat.

De Guvernul Nastase este legat si cel mai pagubos contract al statului Roman, cel cu compania Bechtel. Americanii ar fi trebuit sa construiasca Autostrada Transilvania (Brasov-Bors), de 415 de kilometri, cu 2,2 miliarde de euro. Pana anul trecut, cand contractul a fost reziliat, Bechtel a finalizat bucata Campia Turzii - Gilau - fix 52 de kilometri. Platiti scump: aproape 15 milioane de euro, mia de metri.