De la anuntul lansarii iPhone 5C, varianta ieftina a smartphone-ului care a cucerit intreaga lume, toata lumea s-a intrebat cum va afecta acest lucru cota de piata a Apple dar, mai ales, imaginea companiei, in ansamblu, scrie BBC.

Apple a fost pana acum o minune a tehnicii si stilului modern. Incepand cu iPod-ul, o revolutie in materie de playere la vremea respectiva, creatorul sau, Steve Jobs, a inceput sa faca ordine in piata device-urilor elecronice.

In acel moment, standardul era dat de walkmanul de la Sony, asa ca Jobs a profitat cum nu se poate mai abil de oportunitatea unei piete inca in formare.

A venit mai apoi randul iPhone-urilor si ipad-urilor, dar si al serviciului iTunes, asa ca nu numai segmentul de playere, telefoane si tablete a fost revolutionat, ci si piata software-urilor, a muzicii si a cartilor electronice a cunoscut schimbari majore.

In mod ironic, la acel moment Apple nu excela din punct de vedere tehnologic. iPod-ul era net inferior altor playere de muzica de pe piata, in termeni de calitate a sunetului. Cu toate acestea, a reusit sa se impuna si sa domine. Motivul? Diferentierea prin trei elemente de baza: design, acces la continut prin iTunes si prestigiul brandului. Inovatia a fost de fapt inclusa in primele doua elemente care, combinate cu cel de-al treilea, au facut ca succesul sa fie zdrobitor si inevitabil.

Strategia castigatoare a fost reluata odata cu aparitia iPhone-ului, intr-un moment in care brandul era atat de puternic pozitionat, incat clientii formau cozi kilometrice si asteptau cu orele in fata magazinelor, in ziua lansarii unei versiuni noi. Si, chiar daca Samsung radea atunci de “spiritul de turma” al fanilor entuziasti, avea sa descopere in Apple un adversar mai de temut decat si-ar fi imaginat.

iPad-ul a fost cu atat mai revolutionar, pentru a creat o intreaga categorie, pana atunci inexistenta. Apple dovedea ca poate fi o companie capabila sa iasa din tipare, sa revolutioneze si sa incante. Asta, pana in momentul in care a hotarat sa reduca preturile si sa coboare de pe piedestalul pe care se urcase, spre valori mai lumesti.

Pentru majoritatea brandurilor, pretul este un element cheie in lupta pentru suprematie. Apple se tinuse pana in acest moment deoparte de acest lucru. Juca practic in alta liga, caci pentru clientii sai nu pretul conta, ci imaginea si atitudinea pe care o confereau produsele sale.

Daca pretul avea un cuvant de spus in alegerea iPhone-ului in detrimentul altor smartphone-uri, acesta insemna inca o diferentiere fata de cei care nu isi permiteau acest telefon, devenit dintr-o data un accesoriu si un “fashion statement”.

Nimeni nu si-ar fi imaginat la acel moment ca va veni o vreme in care toata lumea va avea acces la un iPhone si ca pretul acestuia va aduce imaginea Apple in randul brandurilor de rand.

Si, desi asta nu trebuie sa fie neaparat un lucru rau, segmentarea pietei si acoperirea ei intr-o proportie cat mai mare fiind o strategie extrem de comuna, multi fani Apple simt ca, odata cu aceasta schimbare, o buna parte din mirajul companiei a disparut.