Telefoanele conectate permanent la internet, incarcate cu aplicatii diverse, dupa gusturile si necesitatile clientului, au trecut in ultimii cinci ani de la produs de nisa la mainstream. Vanzarile anuale de telefoane "inteligente" au crescut la aproape 300 miliarde de dolari in 2012, iar peste un miliard de persoane din intreaga lume detin in prezent un smartphone, potrivit unei analize Bloomberg, preluate de Mediafax.

Piata se apropie de saturatie in Statele Unite si celelalte economii dezvoltate, peste jumatate dintre utilizatorii de telefoane mobile detinand acum un smartphone.

In marile economii emergente, precum China si India, unde potentialul de crestere este urias, preferintele inclina in proportie coplesitoare catre modelele ieftine, astfel ca, per total, cererea pentru smartphone-urile de top este in scadere.
Astfel, pretul mediu al unui smartphone a scazut, de la inceputul anului trecut, de la 450 de dolari la 375 dolari, potrivit estimarilor companiei de cercetare de piata IDC.

Transformarea pietei a redus deja marjele de profit ale liderilor Samsung si Apple, in timp ce fostele glorii Nokia si BlackBerry ar putea avea surprize neplacute, deoarece mizeaza pe un entuziasm tot mai greu de gasit in randul consumatorilor.

Tranzitia pietei smartphone catre maturitate a produs insa si castigatori. Companiile chineze specializate in modele cu preturi mai mici, precum Huawei sau Lenovo, au inregistrat recent cresteri puternice si au ambitii mari. "Era cresterii puternice in zona premium a trecut. Companiile chineze stiu sa supravietuiasca cu marjele reduse de profit anuntate in batalia care va urma", comenteaza pentru Bloomberg in analist de la ABI Research.

Declinul pretului mediu al smartphone-ului aminteste de schimbarile din industria computerului personal la sfarsitul anilor '90, potivit analistilor din industrie. Atunci, milioane de clienti dornici sa intre pe internet au optat pentru PC-uri ieftine in defavoarea marcilor consacrate, provocand scaderea pretului mediu la aproximativ 1.000 de dolai in 2002, de la aproape 2.000 de dolari in 1996, potrivit datelor IDC.

Astfel, producatorii de smartphone-uri al caror profit depinde in principal de produsele premium, cu preturi mari, au inceput sa aiba probleme. Samsung a pierdut in luna iunie peste 25 miliarde de dolari din valoarea de piata, dupa ce analistii si-au redus estimarile privind vanzarile varfului de gama Galaxy S4, care costa peste 600 de dolari/euro fara abonament.

Producatorul taiwanez HTC a ratat estimarile analistilor privind vanzarile si profitul in trimestrul al doilea dupa o evolutie dezamagitoare a modelui de top HTC One, incadrat de asemenea in categoria de pret 600-700 dolari.

Operatorii telecom din SUA au redus in iulie de la 200 de dolari la 50 de dolari pretul la abonament al modelului BlackBerry Z10, la numai 6 luni de la lansare.

Analistii anticipeaza ca Apple va anunta in urmatoarele zile venituri in stagnare pentru trimestrul incheiat la 30 iunie, cea mai slaba evolutie din ultimii 10 aniu, in principal ca urmare a franarii vanzarilor iPhone.

Valoarea actiunilor Apple a scazut cu 39% fata de recordul atins in septembrie, odata cu declinul marjelor de profit.
Analistii considera ca declinul marcilor de top ar putea fi incetinit prin inovare, spre exemplu lansarea accesoriilor electronice, precum ceasul inteligent sau ochelarii conectati la internet, insa majoritatea utilizatorilor sunt in prezent multumiti de functiile si caracteristicile oferite de smartphone-urile ieftine.

In acelasi timp, companiile se vor baza pentru crestere in tot mai mare masura pe pietele emergente, unde majoritatea utilizatorilor inca nu au trecut la smartphone, insa preferintele inclina predominant spre modele mai ieftine. IDC anticipeaza ca 66% dintre smartphone-urile care vor fi vandute anul viitor in China vor costa in medie sub 200 de dolari pe unitate, fata de un procent de numai 14% in SUA la acest nivel de pret. Totodata, chinezii vor cumpara in 2014 aproxiamtiv 384 milioane de smartphone-uri, fata de numai 153 milioane in SUA, estimeaza IDC.