Rezultatele pietelor monitorizate de GfK prin indicele TEMAX Romania au fost mixte, astfel ca in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut vanzarile au fost mai bune pentru sectoarele telecom, imprimante si multifunctionale si electronice, in timp ce piata de IT a fost relativ stabila, iar sectorul foto a inregistrat o scadere rapida fata de ratele de crestere din prima parte a anului.

In trimestrul al treilea, vanzarile de telefoane mobile si smartphone-uri au totalizat 53 milioane de euro, respectiv peste 15% din totalul pietei de bunuri de folosinta indelungata.

"Datorita portofoliului variat de produse, segmentul de telefoane smartphone a reusit sa determine o crestere a valorii pietei de telecom. Desi piata este dominata de telefoanele ce incorporeaza sistemul de operare Android, s-a constat o crestere si pentru cele cu Windows Phone. Telefoanele de tipul mobilephones raman dominante in ceea ce priveste volumul pe piata totala de telecom si in trimestrul al treilea al anului 2012", se mentioneaza intr-un comunicat al GfK.

Piata de imprimante si multifunctionale ramane stabila in jurul valorii de 7 milioane de euro si in cel de-al treilea trimestru al anului 2012, inregistrand o crestere de 5,1% comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior.

Sectorul electronicelor a inregistrat un trimestru bun din punct de vedere al vanzarilor, care au crescut cu 3,5%, la 60 milioane de euro, din care 50 milioane de euro au venit doar din vanzarile de televizoare plate.

"Performanta stabila a intregului sector poate fi atribuita evolutiilor pozitive de pe piața televizoarelor plate. Acest lucru arata ca pentru restul electronicelor, vanzarile sunt inca slabe si in scadere. Daca piata de electronice va continua pe acelasi trend si in T4 2012, atunci televizoarele vor fi inca o data cele care vor salva situatia; poate cu o revenire timida a segmentului de audio", se spune in comunicat.

Piata de IT a ramas pe un trend descrescator fata de aceeasi perioada a anului trecut, inregistrand o valoare de 96 milioane de euro, cu 1,1% sub cea din trimestrul trei din 2011.

Evolutia buna a vanzarilor din categoria foto care a inceput inca din prima parte a anului, pozitionand acest sector pe un drum ascendent, s-a terminat brusc in al treilea trimestru. Astfel, vanzarile de camere foto digitale si rame foto digitale au scazut cu 2%, mentinand valoarea totala a pietei la 12 milioane de euro, la fel ca in trimestrul al doilea din acest an.

Categoria electrocasnicelor mici a avut in 2012 un al treilea trimestru dificil, cu vanzari totale in scadere cu 7% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, ajungand la un total de 25 milioane de euro. Vanzarile au fost afectate negativ de performanta multor grupe de produse, dar mai ales de cele cu scadere de doua cifre cum ar fi aparatele pentru prepararea alimentelor, storcatoarele de fructe si legume si uscatoarele de par. In cazul aparatelor pentru prepararea alimentelor, toate segmentele au contribuit la declinul sectorului.

Sectorul electrocasnicelor mari a scazut cel mai mult, cu 9,9% in valoare, inregistrand 84 milioane de euro. Chiar daca septembrie 2012 a scazut doar usor fata de anul trecut, vanzarile slabe din iulie 2012 si august 2012 de pe majoritatea pietelor de electrocasnice mari au influentat foarte mult performanta acestui trimestru.

Similar cu celelalte evolutii trimestriale, si in trimestrul trei pietele de aragazuri, frigidere si masini de spalat rufe trec prin vremuri dificile, inregistrand rate de scadere de doua cifre. Declinul acestor piete mari (-12% in medie), este cauzat in mare parte de scaderi importante in cererea consumatorilor (unitati vandute), pretul mediu diminuandu-se cu nu mai mult de 5% in acest trimestru fata de aceeasi perioada din 2011. Pietele mai mici, cuptoare, plite si uscatoare de rufe, si-au continuat evolutia pozitiva, in timp ce piata de masini de spalat vase stagneaza. In concluzie, piata electrocasnicelor mari de sine statatoare pierde teren, in timp ce segmentul incorporabilelor a crescut cu aproximativ 6% in valoare, reprezentand 11% din valoarea pietei de electrocasnice mari.

GfK Temax este un indice utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza pietele bunurilor de folosinta indelungata. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfasurate regulat pe panelul de retail al GfK. Panelul de retail cuprinde date de la peste 390.000 de puncte de vanzare la nivel mondial.