De ce trebuie inchise dispozitivele electronice in avion. Cat de periculoasa este folosirea telefonului mobil la inaltime
Se spune ca telefoanele mobile si alte gadgeturi ar putea interfera cu sistemele electronice sensibile ale aeronavelor, insa teoria a fost intotdeauna greu de dovedit.
Un sondaj recent, citat de BBC, arata ca patru din zece americani nu isi inchid gadgeturile atunci cand se afla la bordul unui avion, in ciuda regulilor clare de conduita, care nu permit folosirea acestora la o altitudine mai mica de 3.000 de metri.
La o inaltime mai mare, se pot folosi laptopurile si playerele de muzica, insa telefoanele trebuie sa ramana inchise.
Problema este ca aceste device-uri se conecteaza la internet sau la retelele de telefonie mobila folosind undele radio, lucru care poate influenta receptionarea corecta a semnalului de zbor, ducand la erori de pilotaj care se pot dovedi destul de grave.
Tabletele, e-book readerele, laptopurile si chiar consolele de joc produc acelasi efect de distorsionare, afectand radarele de la bord si restul instrumentelor de ghidaj.
Nu exista dovezi ale unor incidente sau prabusiri ale avioanelor cauzate de aceste lucruri, dar, uneori, cauzele accidentelor raman necunoscute. Un registru de zbor poate sa nu identifice faptul ca sistemul s-a stricat din cauza interferentelor electromagnetice provenite de la device-urile pasagerilor.
Rapoarte neoficiale asupra problemei exista insa. Un astfel de document a trecut in revista 50 de cazuri de punere in pericol a sigurantei in zbor, despre care se crede ca ar fi putut fi cauzata de folosirea dispozitivelor electronice. Raportul a fost efectuat pe o baza de date a NASA, membri ai echipajului a caror identitate a ramas ascunsa comentand anumite incidente din timpul curselor.
“Ofiterul de comanda a raportat probleme in functionarea sistemului de busola in timpul decolarii. Dupa ce li s-a cerut pasagerilor sa verifice daca si-au inchis toate dispozitivele electronice, busola a inceput sa functioneze normal din nou”, se arata in raport.
O analiza din 2006 a bazei de date indentifica 125 de situatii de interferenta cauzate de gadgeturi, dintre care 77 sunt definite ca fiind “in stransa legatura”. Intr-o situatie anume, o eroare de navigare de 30 de grade a fost corectata dupa ce unul dintre pasageri si-a oprit DVD player-ul portabil. Iar problema a reaparut, atunci cand acesta a fost repus in functiune. Intr-un alt raport, Asociatia de Transport Aerian (IATA) a identificat 75 de incidente separate, posibil cauzate de folosirea telefoanelor mobile si a altor dispozitive electronice, intre 2003 si 2009.
Pentru a deveni mai competitive pe piata, unele companii aviatice, ca Virgin Atlantic si Delta Airlines, au inceput sa promoveze tehnologii care permit folosirea acestor dispozitive in timpul zborurilor. Acestea constau in existenta la bord a unor statii in miniatura, care permit device-urilor sa transmita semnal la o intensitate mai mica.
Echipamentul, denumit AeroMobile, va fi in curand implementat si de Boeing pe avioanele sale. Cu toate astea, sistemul nu permite folosirea celularelor in timpul decolarilor si al aterizarilor, pentru ca este in continuare greu de stabilit in ce masura acestea afecteaza exact zborul, preferandu-se o abordare mai prudenta.
Intre timp, un grup de experti care a studiat problema a facut presiuni asupra Administratiei Aviatice Federale a SUA sa relaxeze setul de reguli, iar o decizie in acest sens ar trebui sa fie luata pana la sfarsitul anului.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS