Publicitatea din 2013, un „non-standard”

Din cauza fragmentarii media si a multitudinilor de platforme online, „publicitatea devine non-standard”, explica Adrian Botan pentru Incont.ro. „In anii `90, cand am inceput eu sa lucrez in industrie, toate campanile de promovare incepeau cu scenariul unui spot tv. Azi, ii sfatuiesc pe cei cu care lucrez sa renunte la obiceiul asta, pentru ca ideea de advertising primeaza, ea conduce spre directia si mediul de promovare. Poti sa incepi de la un simplu ambalaj si sa te gandesti cum sa-l faci sa fie vizibil. Vedem ca se inventeaza noi medii de promovare in fiecare zi”, adauga publicitarul.

Companiile care aleg sa se promoveze prin metode nonconformiste pot avea succes si ajunge la un public numeros, cred specialistii in marketing, care dau ca exemple viralele din online, clipuri care ajung sa fie vizualizate de zeci de milioane de oameni, in urma unor campanii produse cu costuri mici. “Putem sa mentionam reclama realizata anul trecut de un post de televiziune din Belgia, care a ajuns un viral, desi initial viza un public foarte restrans, iar costurile de productie n-au fost spectaculoase. Modul in care marketerii au gandit conceptul – invitatia spectatorilor dintr-un mic oras din Belgia de a apasa un buton care declansa apoi o intreaga drama a starnit o adevarata isterie. Clipul a fost filmat si a strans pe YouTube in primele doua zile 20 milioane de vizualiari. Internetul iti da acces la distributie nelimitata”, explica Botan.

Campaniile virale nu costa neaparat o caruta de bani

Reclamele bine gandite pot ajunge virale pe Internet, subliniaza publicitarii. Asa se nasc clipurile vizualizate de zeci de milioane de oameni. "Nu-si propune, de fapt, nimeni sa lanseze o campanie virala, se intampla de la sine daca este speciala, daca trateaza o tema banala intr-un maniera originala. Continutul si abordarea diferentiaza spoturile virale de cele clasice, nu neaparat resursele financiare. Trebuie sa fii creativ, iar Internetul te poate propulsa azi intr-un mod fabulos, trebuie doar sa-l incarci pe o platforma si sa astepti", adauga Botan.

Dintre campaniile si advertiserii creativi, la ora actuala, care activeaza pe piata romaneasca, Adrian Botan enumera “Why don’t you come over?” (campanie lansata de Gandul anul acesta) si producatorul de bauturi carbogazoase Coca-Cola. “Mi-a placut mult campania facuta de Gandul, mi s-a parut interesant modul in care au folosit un subiect media. In rest, campaniile romanesti sunt destul de putin vizibile pe piata. La nivel global, Coca-Cola are un marketing extrem de bun, pe care-l dezvolta si gandeste la nivel regional. Din punctul meu de vedere, sunt poate cei mai inovatori in ceea ce priveste advertisingul.”

Social media, accesibila si ofertanta, dar nu neaparat de succes

Ideea promovarii conduce spre mijlocul de comunicare, sustin la unison advertiserii, care subliniaza importanta prezentei companiilor in online, desi se feresc sa spuna ca Internetul trebuie sa fie un "must" cand vine vorba despre publicitate. „Daca ai un business cu vagoane, nu intereseaza pe nimeni tipul asta de promovare in online. Deci n-as absolutiza eficienta Internetului", adauga Adrian Botan.

Corporatiile cheltuiesc sume uriase de bani pentru a avea vizibilitate in mediul online, sustine si Christos Latos, director general al agentiei de publicitate Ogilvy One din Grecia. Statele dezvoltate din SUA si Asia investesc “undeva la 25% din bugetele totale in publicitatea online, in detrimentul tarilor mici, ca Romania si Grecia, unde procentul este mult mai scazut - undeva la 5% -, dar cu potential de crestere”, a explicat Latos pentru incont.ro in cadrul ICEEfest.

„Notorietatea unui brand pe Internet nu este suficienta pentru ca el sa ajunga sa aiba impact urias asupra publicului sau sa creeze virale”, afirma si Dragos Stanca, fondator RoNewMedia si managing partner Think Digital, organizatorul ICEEfest 2013. Notorietatea unui business nu are nicio valoare daca publicul-tinta nu se „indragosteste” de brandul respectiv, daca nu sunt atrasi de ceea ce el vinde. Stanca da ca exemplu Apple si comportamentul concurentilor din telecom care incearca mereu sa-l depaseasca.

Social media este importanta si accesibila atat marilor branduri, cat si start-up-urilor, fiind practic locul in care poti sa ai feedback direct de la consumatori, sa testezi piata, explica Latos. “Nu gasesti vreun brand cunoscut pe piata locala sau internationala care sa nu se promoveze pe Internet, este imposibil”, puncteaza el.

Televiziunea, in topul celor mai eficiente canale de promovare

Noile tehnologii ne dau astazi posibilitatea de a ne promova ideile de afaceri in moduri iesite din comun, puncteaza publicitarii. Nu mai avem la dispozitie doar printul si televiziunea, online-ul este nemarginit din punctul asta de vedere. Marketerii cred ca cresterea consumului de Internet pe mobil nu va exclude automat tendinta de a folosi Internetul pe desktop, ci doar arata obiceiul utilizatorilor de azi de a fi tot timpul conectati la spatiul virtual.

Cu toate astea, televiziunea ramane cea mai eficienta publicitate in ceea ce priveste atingerea unui numar mare de potentiali consumatori, dar si cea mai scumpa, potrivit lui Botan. „Este cea mai profitabila, raportata la investitia per telespectator atins”. Botan spune ca social media este astazi una dintre cele mai influente medii de comunicare, foarte eficiente, care poate ajuta companiile sa se dezvolte mai mult decat daca s-ar promova pe tv. Advertisingul online este esential pentru firmele din retail, din servicii, spune el.

ICEEfest, unul dintre cele mai mari evenimente dedicate industriei digitale din Europa Centrala si de Est, s-a desfasurat saptamana trecuta,  la Bucuresti. La festival au fost prezenti peste 1.500 de participanti din opt tari din regiune, veniti sa asiste la 50 de ore de conferinte, prezentari, networking si seminarii.