Cannes 2013. Cinema-ul european, afectat de politicile de austeritate bugetara
Festivalul de Film de la Cannes se deschide miercuri cu fast si stralucire. Cinematografia europeana, la fel ca si restul economiei, se confrunta insa cu politici de austeritate bugetara, care afecteaza atat finantarile publice, cat si cele destinate televiziunilor de stat, informeaza AFP.
Finantarile din cinematografie, la nivel global si international, sunt afectate grav. In unele state europene se inregistreaza o criza generala, iar multe politici publice nu se mai aplica, spune Eric Garandeau, presedintele Centrului National al Cinematografiei din Franta, potrivit Mediafax.
Anul acesta, in competitia de la Cannes, sunt sase filme franceze, unul italian si unul olandez, insa lipsesc tari care de obicei erau bine reprezentate, precum Spania, semn al unui cinema european marcat de criza.
"Nu se poate stabili o relatie directa intre criza si capacitatea de a produce opere de arta. Insa, atunci cand contextul economic devine dificil, se inchid companii si multe meserii in domeniu sunt puse sub semnul intrebarii", a spus Laurent Creton, director al Institutului de cercetare in domeniul cinematografiei si audiovizualului din Franta.
In mod particular afectata, industria cinematografiei spaniole, care sufera si din cauza pirateriei, trece prin multe dificultati provocate de criza. Sistemul de subventii din cinematografie, care in 2010 se ridica la 123 de milioane de euro, a scazut la 55 de milioane in 2013. TVA-ul la biletele de cinema a crescut de la 8% la 21% in septembrie 2012, cu efecte in ceea ce priveste frecventarea cinematografelor.
"Daca productia cinematografica nu gaseste noi surse de venituri, numeroase proiecte vor fi paralizate si va fi o mare pierdere pentru creatia culturala spaniola", spune presedintele Federatiei cinematografelor din Spania, Juan Ramon Gomez Fabra.
Semn al dificultatilor economice, societatea de distributie, exploatare si productie Alta Films, specializata in cinematografia independenta, a solicitat deschiderea procedurii de insolventa. Vestea a fost primita cu "mare emotie" de Asociatia franceza a exportatorilor de film, care a vazut in acest fapt "absenta sustinerii din partea autoritatilor spaniole a cinematografiei", precum si un rezultat al "deciziei televiziunilor publice si private de a nu mai cumpara filme de autor".
O alta tara afectata este Italia, unde, anul acesta, finantarile publice acordate cinematografiei au inregistrat noi reduceri. In februarie, Guvernul italian a redus cu 4 milioane de euro fondurile pentru 2013, pana la 72,4 milioane de euro. Asociatia nationala a industriilor cinematografice si audiovizuale a denuntat "faptul ca se continua distrugerea unui sector deja afectat grav de reducerile investitiilor publice".
Franta ramane insa privilegiata, spune Eric Garandeau, pentru ca are un sistem de finantare puternic. Insa Centrul National al Cinematografiei din Franta a trebuit sa faca reduceri, returnand statului, in 2012, o suma de 150 de milioane de euro, pentru a participa la eforturile bugetare. O alta returnare de fonduri este prevazuta pentru 2013. In ceea ce priveste investitiile in cinematografie ale televiziunilor agreate de CNC, acestea au scazut cu 5,4% in 2012. Iar France Télévisions, confruntata cu o scadere a fondurilor publice, isi va reduce contributia la fondul cinematografic cu 3 milioane de euro in 2013, la 57 de milioane de euro.
Si industria cinematografica din Germania este afectata. La sfarsitul lunii aprilie, 13 asociatii profesionale din industria cinematografica - producatori, regizori etc. - au lansat un apel televiziunilor publice ARD si ZDF pentru ca 3,5% din sumele colectate din abonamente sa fie alocate pe termen lung productiei de lungmetraje.
Cea de-a 66-a editie a Festivalului de Film de la Cannes se desfasoara in perioada 15-26 mai.