Atitudiunea fata de turisti si marketingul ineficient fac din Romania o destinatie putin atractiva
Bucuresti
Romania a coborat in perioada 2011-2013 intr-un top al competitivitatii in turism. Atitudinea romanilor fata de turisti, calitatea mediului natural, marketingul ineficient, dar si calitatea deficitara a transporturilor si serviciilor de politie transforma tara noastra intr-o destinatie turistica putin atractiva.
Romania, locul 68 privind competitivitatea in turism
Romania a coborat in perioada 2011-2013 cinci locuri intr-un top al competitivitatii sectorului de turism si calatorii la nivel global, de pe 63 pe 68, in urma celor mai multe tari din Europa Centrala si de Est, printre care Ungaria, Polonia si Bulgaria, potrivit unui raport realizat de Forumul Economic Mondial.
Majoritatea tarilor din Europa se situeaza in prima jumatate a topului, care include 140 de tari, iar o parte a datelor folosite in studiu au fost obtinute in urma unor sondaje efectuate in fiecare tara.
Neprimitori cu strainii
In privinta atitudinii fata de turistii straini, romanii sunt mai putin primitori decat locuitorii din Lesotho (120) si Malawi (121), dar ii depasesc pe cei din Mauritania (123) si Ciad (124). Romania se plaseaza pe pozitia 122 la acest capitol. La mica distanta inaintea Romaniei se situeaza in aceasta privinta alte doua tari din regiune, Ungaria (116) si Polonia (118), potrivit datelor organizatiei. Ucraina (127), Bulgaria (132), Slovacia (133), Letonia (136) si Rusia (138) sunt statele europene aflate in urma Romaniei.
Calitate slaba a mediului natural
Dupa calitatea mediului natural, Romania (107), se situeaza in clasament imediat dupa Paraguay si Pakistan si inaintea Hong Kongului si Mexicului. Inaintea Romaniei se afla tari precum Zimbabwe (47), Zambia (51), Tadjikistan (53), Uganda (62), Honduras, Nicaragua si Bangladesh. Din Europa, doar Malta (112), Rusia (120), Bulgaria (121) si Serbia (125) au o clasare mai slaba.
Cea mai slaba prestatie in infrastructura
Romania inregistreaza, insa, cea mai slaba clasare in privinta calitatii drumurilor, pe 138 din 140 de tari, depasind doar Haiti si Republica Moldova. Chiar inaintea Romaniei se situeaza Rusia (134), Ucraina (135), Guinea (136) si Mongolia (137).
Avem marketing ineficient. Care este tara cu cel mai performant marketing din lume
In privinta eficientei marketingului si brandingului pentru atragerea turistilor, Romania se afla pe pozitia 123, dupa Benin (121) si Bolivia (122), fiind urmata de Mauritania (124) si Kazahstan (125). Emiratele Arabe Unite au cel mai performant marketing din lume, potrivit perceptiei propriei populatii. De o promovare mai eficienta ca Romania beneficiaza si tari precum Kenya (12), Mali (31), Namibia (36) si Botswana (52). Dintre statele europene, in urma Romaniei se afla Rusia (126), Slovacia (136) si Republica Moldova (137).
Neincredere in Politie
Dupa increderea populatiei in Politie pentru alicarea legii si mentinerea ordinii, Romania (107) se afla imediat dupa Mali (100), Sierra Leone (101), Cambodgia (102), Egipt (103), Liban (104), Nepal (105) si Lesotho (106). Romania este urmata de Bulgaria (108), Mozambic (109), Kenya (110), Nigeria (111), Ecuador (112), Trinidad Tobago (113), El Salvador (114) si Republica Moldova (115). Dintre tarile europene, pe langa Bulgaria si Republica Moldova, doar in Rusia (129) politia are o imagine mai proasta.
In clasamentul general al competitivitatii, Estonia (locul 30) este prima din Europa Centrala si de Est, urmata de Cehia (31), Grecia (32), Croatia (35), Slovenia (36), Ungaria (39), Muntenegru (40), Polonia (42), Turcia (46), Letonia (48), Lituania (49), Bulgaria (50), Slovacia (54), Rusia (63), Romania (68), Macedonia (75), Ucraina (76), Albania (77), Serbia (89) si Republica Moldova (102).
Romania este precedata in clasamentul Forumului Economic Mondial de India (65), Georgia (66) si Jamaica(67), in timp ce pe pozitiile imediat urmatoare se afla Liban (69) si Indonezia (70) si Maroc (71).
Turismul din Romania are o pozitie inferioara mediei generale (locul 68) la 8 din cei 14 indicatori principalii, respectiv politici si reglementari (87), prioritizare de catre autoritati (103), infrastructura de transport aerian (93), infrastructura de transport terestru (109), competitivitatea preturilor (84), resurse umane (83), afinitate pentru sectorul de turism si calatorii (122) si resurse naturale (88).
La 6 din cele 14 criterii, Romania are o pozitie mai buna decat locul inregistrat in clasamentul general. Acestea sunt sustenabilitate in raport cu mediul (58), siguranta si securitate (63), sanatate si igiena (54), infrastructura de turism (34), infrastructura IT&C (59) si resurse culturale.
Dintre criteriile secundare, Romania se situeaza foarte jos in raport cu celelalte tari la prezenta investitorilor straini (104 din 140) si transparenta luarii deciziilor de catre autoritati (132), in timp ce costurile (40) si timpul (48) necesare pentru pornirea unei afaceri sunt puncte forte.
In privinta sigurantei si increderii, analistii Forumului Economic Mondial au punctat costurile mai reduse ale companiilor cu criminalitatea si terorismul, dar si lipsa de incredere in serviciile politiei. Astfel, Romania se situeaza pe locul 107 din 140 de tari in privinta increderii populatiei in serviciile politiei.
La sanatate si igiena, Romania este trasa in jos de accesul la apa si canalizare al populatiei (pozitiile 92 si 93).
Locul foarte slab ocupat de Romania in privinta prioritizarii sectorului de turism si calatorii este explicat prin importanta redusa acordata de autoritati (locul 129), fonduri alocate ca procentaj din buget (112), dar si eficacitatea marketingului pentru atragerea turistilor straini (123).
De asemenea, calitatea (119) si reteaua (114) de transport aerian lasa de dorit, in timp ce calitatea drumurilor (138), a porturilor (134) si a infrastructurii de transport terestru (130) este extrem de redusa in raport cu celelalte tari.
Romanii au o afinitate mai redusa pentru sectorul de turism si calatorii in randul tarilor incluse in raport, din cauza atitudinii populatiei fata de vizitatorii straini (locul 122 din 140 de tari) si a gradului de orientare catre client (114).
Romania se plaseaza spre coada clasamentului (107) la calitatea mediului, chiar daca dupa numarul de situri naturale incluse in patrimoniul mondial al UNESCO se afla in prima jumatate a topului (45).
Prima pozitie a clasamentului general privind competitivitatea in turism este ocupata de Elvetia, urmata de Germania, Austria, Spania, Marea Britanie, SUA, Franta, Canada, Suedia si Singapore, in timp ce pe ultimele pozitii se afla Burundi (138), Ciad (139) si Haiti (140).
Pe acelasi subiect: