Ai voce de sef sau de subaltern? 5 greseli frecvente in vorbire, care spun totul despre tine
Felul in care vocea unei persoane te afecteaza este atat de subtil, incat uneori nu iti dai seama ca aceasta este motivul pentru care persoana care o poseda te acapareaza sau te enerveaza. Expertii sustin insa ca exista o legatura inclusiv cu stilul de conducere, scrie Australia News.
Cei care vorbesc cu o voce calma si joasa au mai multe sanse sa devina directori, fata de cei care au o voce ascutita, conform unui studiu recent.
Expertul vocal, Juliet Jordan, spune ca aceasta iti afecteaza evolutia in cariera pentru ca cei care sunt mai buni comunicatori au si o incredere mai mare de sine, lucru care este un avantaj evident la locul de munca.
“Daca o persoana se simte sigura pe sine, va comunica mai usor. Si comunicatorii buni sunt cel mai adesea promovati, fiind un atu pe care este bine sa il ai daca vrei sa avansezi pe scara carierei”, spune Jordan, trainer la firma de consultanta The Voice Business. Dar o voce neplacuta ii va face pe oameni sa isi piarda interesul si sa nu mai fie atenti la ce spune comunicatorul, sau chiar sa devina nervosi.
O alta cercetare arata ca sunetul vocii unei persoane este de doua ori mai importanta decat continutul discursiv, adica ceea ce spune. Cercetarea, condusa de o companie de analiza in comunicare din SUA, a analizat discursurile a 120 de directori.
Potrivit lui Jordan, este vorba pur si simplu de transmiterea unor vibratii pozitive, asa ca un ton slab sau sacadat este perceput ca o stare negativa, pasiva sau de incordare. In schimb, vocile placute au o tonalitate medie, sunt calme, dar au si tonuri care variaza si sunt legate de emotiile transmise in discurs.
“Cand vorbesti, transmiti vibratii ale sunetului, ca valuri de energie care vin dinspre tine. Oamenii prefera vocile joase, pentru ca sunt mai confortabil de ascultat. Dau dovada ca esti serios si stapan pe ceea ce spui. In schimb, daca esti directoare, ai probabil tendinta naturala de a vorbi mai pitigaiat decat barbatii, lucru care uneori poate deveni enervant la birou”, spune expertul.
Potrivit lui Jordan, oamenii sunt adesea evaluati in prima faza dupa vocile lor si nu ajung sa se promoveze suficient de bine prin ceea ce spun de fapt, cat sa compenseze acest neajuns. Uneori au o voce monotona, nu pot vorbi la obiect, sau se grabesc, toate greseli care pot afecta eficienta discursiva.
Iata cateva greseli frecvente in vorbire:
1. Vorbesti prea repede – oamenii nu apuca sa inteleaga ce spui si o sa pari ca ramai fara aer.
2. Vorbesti prea incet sau monoton– oamenii se plictisesc.
3. Mormai – nu se intelege ce spui, lumea isi va pierde interesul.
4. Ai un accent puternic – distrage atentia de la mesaj.
5. Voce inecata – apare din cauza emotiilor, cand gatul se contracta involuntar.
Pe acelasi subiect: