Compania care preferă să califice sute de muncitori în România, decât să aducă din străinătate. De unde îi recrutează
Muncitori, santier, angajati
Italienii de la Fincantieri planifică să angajeze în următorii doi ani mai mult de 400 de muncitori români care vor fi instruiţi pe şantierele filialei VARD din Brăila şi Tulcea.
Pornind de la faptul că în România lipseşte forţa de muncă calificată, grupul italian cu 20 de fabrici pe 4 continente şi cu peste 19.000 angajaţi a preferat să se ocupe, personal, în ultimii ani, de instruirea viitorilor săi angajaţi.
Astfel, în anul 2017 au fost instruiţi 158 de români, iar în anul 2018, 358 de persoane au frecventat cursurile de formare profesională. În primele trei luni ale acestui an, au fost instruite 212 persoane, iar numărul acestora se va mări, probabil, la peste 500 până la sfârşitul anul 2019, cu o tendinţă în creştere.
Au crescut şi orele de instruire pentru fiecare participant la curs: de la 492 în 2017 la 657 în 2018, cu o estimare de 729 ore pentru anul 2019. În total, în ultimii doi ani şi jumătate, au fost organizate pe şantierele din România ale VARD peste 500.000 de ore de instruire.
Participanţii la curs sunt distribuiţi în cadrul a două instituţii de învăţământ superior, ambele denumite "Anghel Saligny": una la Brăila şi alta în Tulcea, dar şi la Universitatea ”Dunărea de Jos”, Facultatea de inginerie navală din Galaţi, Universitatea ”Dunărea de Jos”, Facultatea de Inginerie din Brăila şi Universitatea ”Ovidius”, Facultatea de Inginerie Mecanică Industrială şi Marină din Constanţa. Aproximativ 350 de tineri care provin de la aceste instituţii au participat la cursurile organizate în ultimii doi ani.
”Recrutăm personal necalificat din Brăila, Tulcea, Constanţa şi Galaţi, şi ne ocupăm de instruirea acestora pe cheltuiala noastră. Cei mai mulţi studenţi au între 18 şi 40 de ani, iar pe şantiere se desfăşoară instruirea teoretică şi practică”, au declarat reprezentanţii VARD. Instruirea durează în medie patru luni, iar la sfârşit, participanţii sunt angajaţi pe unul din cele două şantiere.
”Preferăm să angajăm cetăţeni români, pentru că susţinem angajarea pe termen lung şi fidelizarea angajaţilor noştri. De asemenea, costurile pentru străini sunt mult mai ridicate, includ masă şi cazare pe lângă salariu şi celelalte impozite şi contribuţii prevăzute de lege. Preferăm să investim în instruirea personalului român pentru a crea o mână de lucru locală calificată, pentru a stimula angajarea, mai ales a celor tineri, contribuind la dezvoltarea socială şi economică a teritoriilor unde se află şantierele noastre”, au adăugat reprezentanţii VARD.
Comparativ cu alte societăţi, VARD recrutează personal necalificat pe care îl instruieşte de la zero, investind, astfel, pentru instruirea viitorilor angajaţi. Instruirea poate dura între 3 luni ( de exemplu, pentru vopsitori) la 6 luni (pentru tâmplari şi sudori) cu un minim de 320 de ore până la maxim 720 de ore.
Reprezentanţii grupului naval au declarat că VARD doreşte să continue cu o recrutare specifică pentru a identifica printre angajaţii români pe cei mai experimentaţi şi calificaţi pentru a-i angaja pentru proiectul unităţilor militare pentru Marina Română în cadrul licitaţiei în care Fincantieri este unul dintre cei trei candidaţi calificaţi.
Expertiza Grupului Italian - principalul constructor naval occidental, care are printre clienţi cei mai mari operatori de nave din lume, Fortele Navale Italiene şi Fortele Navale din Statele Unite - dar şi faptul că este partenerul celor mai importante companii europene de apărare din cadrul programelor supranaţionale, ar putea face ca, în caz de adjudecare a licitaţiei, pe şantierele VARD din Tulcea şi Brăila să poată fi construite nave militare pentru Fortele Navale Române, inclusiv destinate în viitor pentru export. De asemenea, conform reprezentanţilor grupului naval, datorită nivelului ridicat de tehnologie a santierului, pot fi construite nave militare mai mari şi chiar submarine.
VARD are în România 5.000 angajaţi direcţi şi un număr indus de 3.000 persoane, ceea ce înseamnă că aproximativ 8.000 de persoane intră şi ies zilnic din şantiere, fiind efectiv cel mai mare angajator din sectorul construcţiilor navale din ţară. În ultimii ani, grupul italian a investit peste 150 milioane de euro în Brăila şi Tulcea, fiind astfel printre şantierele cele mai tehnologizate din Europa.
Pe acelasi subiect: