Potrivit Coalitiei pentru Dezvoltarea Romaniei (CDR), 42% dintre copiii de 15 ani din Romania sunt analfabeti functional, adica au urmat o forma de invatamant, pot citi un text, dar nu inteleg continutul de idei.

In acest context, organizatia sustine ca dezvoltarea segmentului stiinte, tehnologie, inginerie si matematica (STEM), cu accent pe aplicabilitate, competitivitate, inovatie si dezvoltarea creativitatii ar da rezultatele asteptate in pregatirea studentilor in concordanta cu cerintele pietei muncii.

Intr-o lume puternic conectata, Romania se regaseste, astazi, pe locul 53 (din 144 economii analizate) in clasamentul competitivitatii economice intocmit anual de Forumul Economic Mondial (WEF). Un lucru foarte important de retinut este faptul ca 4 dintre cei 12 factori de referinta pentru acest studiu au legatura cu educatia. Desi educatia este un factor cheie pentru dezvoltarea oricarei tari, astazi avem 42% dintre copiii de 15 ani in situatia de a fi analfabeti functional (au urmat o forma de educatie, pot reproduce un text, dar nu inteleg continutul de idei), iar in 2012, conform testelor PISA, Romania s-a clasat pe locul 45 din 65 de tari la acest indicator”, mentioneaza sursa citata.

Pentru a promova o educatie de calitate, CDR are sase prioritati in plan, care vizeaza: dezvoltarea STEM (segmentul stiinte, tehnologie, inginerie si matematica), cu accent pe aplicabilitate, competitivitate, inovatie si pasiune, dezvoltarea creativitatii prin punerea accentului pe latura artistica si emotionala a elevilor, un invatamant tehnic si profesional de calitate, cu accent pe parteneriate reale cu companiile, formarea elevilor in meserii cautate pe piata muncii, scaderea importanta a analfabetismului functional, astfel incat fiecare absolvent de clasa a VIII-a sa aiba un nivel de pregatire in baza unui standard minim de evaluare pentru nota 5, pregatirea studentilor in concordanta cu cerintele pietei muncii, precum si formarea prin educatie a valorilor care stau la baza societatii, respectiv cultura muncii, integritatea, responsabilitatea, respectul fata de sine si fata de ceilalti.

Potrivit unui studiu realizat de Millward Brown si lansat recent, absolventii de studii superioare din Romania au abilitati de utilizare a computerului, insa insuficiente pentru fi pe placul angajatorilor, iar sapte din zece companii spun ca le este greu sau foarte greu sa gaseasca angajatul potrivit pe segmentul entry level.

Cele mai importante cerinte ale angajatorilor de la candidatii cu studii superioare care aplica pentru o pozitie entry level sunt, in ordine: aplicabilitatea cunostintelor practice in teorie, valorile personale, planificarea si organizarea activitatilor, competente de limbi straine si comunicarea verbala.

Potrivit cercetarii, jumatate dintre firmele cu peste 500 de angajati considera greu sau foarte greu sa recruteze persoane cu studii superioare.

In medie, un angajator evalueaza 14 persoane pentru a selecta candidatul potrivit, cu o variatie intre 11 persoane evaluate pentru o pozitie in departamentul de productie si 17 persoane evaluate pentru o pozitie in departamentul vanzari.

Rezultatele studiului Millward Brown arata ca doar patru din zece reprezentanti ai companiilor se declara multumiti sau foarte multumiti de calitatea candidatilor cu studii superioare. Candidatii proveniti de la facultatile de matematica, informatica si stiinte naturale sunt cel mai bine evaluati (57%), in timp ce absolventii de stiinte economice sunt cel mai slab evaluati (36%).

Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei este formata din mai multe organizatii ale oamenilor de afaceri din Romania, intre care Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), Camera de Comert Americana in Romania (AmCham), Camera de Comert Franceza in Romania (CCIFER), Camera de Comert si Industrie Romano-Germana (AHK), Consiliul Investitorilor Straini (FIC) si Romanian Business Leaders (RBL).