"Daca esti unul din actionarii care dau in judecata Facebook pentru ca reteaua de socializare si intermediarii ofertei au dezvaluit preferential schimbari in prognozele analistilor, atunci ar trebui sa primesti compensatii pentru pierderi sau tranzactiile sa fie anulate, daca acuzatiile se dovedesc adevarate. Totusi, asta nu inseamna ca nu esti un fraier clasic pentru Wall Street", scrie cotidianul american, preluat de Mediafax.

In timpul pregatirilor pentru listare, au existat foarte multe "aspecte dubioase", noteaza WSJ.

La 15 mai, pretul de listare a fost urcat la 38 de dolari, de la un interval care avea nivelul minim stabilit la 28 de dolari. A doua zi, volumul actiunilor propuse la vanzare prin oferta publica a crescut cu 50 de milioane. Ulterior a fost transmisa o notificare ca investitorii importanti de la Facebook vor vinde cu 53%, sau 84 milioane, mai multe actiuni decat a fost planificat initial.

"Exista inca un interes foarte mare in tranzactia Facebook. Dar avertismentele indicau o retragere puternica: persoanele cu informatii din interior si investitorii aflati de mult timp la Facebook vindeau maximul de actiuni la cel mai ridicat pret posibil", scrie publicatia.

Maximizarea investitiilor intr-o oferta publica initiala nu este ceva nou. Declinul cotatiei in prima zi de tranzactionare nu este o problema atatat timp cat compania are perspective de crestere si exista suficient interes public pentru a sustine cel putin pretul de listare. "Ne pare rau, dar Facebook nu a avut asa ceva", scrie WSJ.

La momentul listarii, Facebook era pe punctul de a deveni o companie cu o capitalizare de 100 de miliarde de dolari si un raport de circa 100 intre pret si profit pe actiune. Cifrele erau exagerate oricum ar fi fost privite.

Pe 23 aprilie, Facebook a raportat ca veniturile au scazut cu 6% in primul trimestru, iar profitul cu 32%.

Au existat, de asemenea, si alte avertismente. General Motors a retras reclama de pe Facebook, afirmand ca nu aduce beneficii companiei. Companiile si-au mai aratat scepticismul in privinta publicitatii pe Facebook si anterior. Chiar si reteaua de socializare a admis ca jumatate din companiile prezente cu publicitate considera site-ul experimental.

Cu alte cuvinte, in timp ce intermediarii promovau oferta publica si cresteau volumul si pretul, Facebook admitea ca perioada de crestere puternica, care ar fi putut sustine pretul foarte mare, s-a incheiat.

Partea buna este ca niciuna din aceste informatii nu a fost ascunsa, scrie WSJ. Facebook a notificat in privinta temerilor legate de publicitate. A informat despre incetinirea cresterii afacerilor si aproape a recunoscut ca nu va avea o evolutie similara cu a Google dupa oferta publica din 2004.

Astfel, in timp ce intermediarii, condusi de Morgan Stanley, urcau pretul si numarul de actiuni care urmau sa fie vandute, existau suficiente informatii care indicau ca aceste decizii erau prea mult. Informatiile au fost facute publice de Facebook, iar analistii de la Goldman Sachs si Morgan Stanley le-au folosit la reducerea prognozelor.

Daca Morgan Stanley si Goldman Sachs au avertizat doar fondurile de hedging si alti investitori ca se asteapta ca Facebook sa nu aiba rezultate la fel de bune cum se estima initial, atunci este o incalcare serioasa a regulilor.

Chiar daca intermediarii aveau datoria de a informa corect pe toata lumea, investitorii trebuie sa-si asume si ei o parte a responsabilitatii.

"Din povestea listarii Facebook iesea mult fum si multe flacari. Era oare nevoie de Morgan Stanley si Goldman sa spuna ca era foc?", intreaba retoric WSJ.

Actiunile Facebook au inchis vineri la 31,34 dolari, in scadere cu 17,5% fata de pretul de listare cu o saptamana inainte, de 38 de dolari.