Facebook doboara toate recordurile. Primele actiuni s-au vandut cu 43 de dolari, in crestere cu 13% fata de oferta initiala VIDEO
Desi Facebook a anuntat joi seara ca pretul de pornire in prima zi de listare pe bursa de la New York va fi de 38 de dolari pe unitate, reteaua de socializare a vandut primele actiuni, in primele minute de la deschierea sedintei de tranzactionare, cu 43 de dolari, pret cu 13% mai mare decat cel anuntat initial, scrie Reuters.
Valoarea ofertei publice initiale a Facebook poate ajunge pana la 18,4 miliarde de dolari, dupa alocari suplimentare ulterioare de actiuni.
Dupa o intarziere a inceperii tranzactiilor, care a provocat neliniste in randul brokerilor, actiunile Facebook au deschis in urcare cu 13%, la 43 dolari pe unitate, fata de pretul din oferta publica, de 38 de dolari pe unitate.
In aplauzele furtunoase ale angajatilor, directorul general al Fecebook, Mark Zuckerberg, alaturi de directorul operational Sheryl Sandberg si directorul general al Nasdaq, Robert Greifeld, a sunat din clopot pentru a marca inceperea tranzactiilor, la sediul central al companiei din Silicon Valley.
Facebook a vandut joi 421,2 milioane de actiuni la pretul de 38 de dolari pe unitate, obtinand 16 miliarde de dolari. Pretul ofertei a evaluat compania la 107 ori profitul anual, mai mult decat oricare alt membru al indicelui S&P 500, cu exceptia Amazon.com si Equity Residential.
"Pretul arata increderea uriasa in baiatul cu gluga", a declarat Erik Gordon, profesor la Ross School of Business a universitatii din Michigan, referindu-se la Zuckerberg si la emblematicul sau hanorac pe care l-a purtat la intalnirile de promovare a actiunilor.
In mai putin de un deceniu, Zuckerberg a reusit transformarea Facebook dintr-un proiect lansat intr-o camera din campusul Universitatii Harvard intr-o retea de socializare cu peste 900 de milioane de utilizatori.
Totusi, analistii anticipeaza incetinirea cresterii veniturilor Facebook pentru al treilea an consecutiv, iar vanzarile de publicitate nu au tinut pasul cu cresterea numarului de utilizatori.
Pretul ofertei Facebook, de 38 de dolari pe actiune, a fost la nivelul maxim al intervalului care a pornit de la 34 dolari pe unitate, si a evaluat compania la circa 26 de ori vanzarile din cele 12 luni incheiate pe 31 martie.
La 16 miliarde de dolari, vanzarea Facebook a depasit-o pe cea efectuata de General Motors, excluzand alocarile suplimentare, care permit achizitia ulterioara de titluri. GM a obtinut 15,8 miliarde de dolari in noiembrie 2010, inainte de a extinde vanzarea la 18,1 miliarde de dolari, prin exercitarea optiunilor suplimentare. VISA a atras 17,9 miliarde de dolari prin oferta publica initiala din 2008, majorata ulterior la 19,7 miliarde de dolari.
Facebook ar putea atrage in total, dupa exercitarea de catre investitori a unor optiuni pentru 63,2 milioane de actiuni, pana la 18,4 miliarde de dolari.
Debutul Facebook pe piata de capital coincide cu intensificarea instabilitatii bursei americane, din cauza speculatiilor ca Grecia ar putea iesi din zona euro.
Pretul ofertei confera Facebook o capitalizare de piata de circa jumatate din cea a Google, care valora joi peste 200 de miliarde de dolari. Capitalizarea de piata a Google a crescut de aproape noua ori in opt ani, de la listarea companiei.
Pentru ca investitorii in actiuni Facebook sa obtina un castig similar, dupa ce pretul ofertei a fost stabilit la nivelul maxim al intervalului, valoarea de piata a Facebook ar trebui sa ajunga la circa 920 miliarde de dolari pana in 2020.
Apple, cea mai valoroasa companie la nivel mondial, avea joi o capitalizare de aproximativ 496 miliarde de dolari.
Oferta Facebook a eclipsat listarea Google din 2004, care a obtinut 1,9 miliarde de dolari la prima vanzare de actiuni, inclusiv alocarile suplimentare. Actiunile Google s-au vandut atunci la 85 dolari pe unitate, conferind companiei o capitalizare de circa 23 de miliarde de dolari, respectiv de 10 ori vanzarile din cele 12 luni incheiate in iunie 2004.
Facebook a alocat circa 15% din actiuni investitorilor de retail, au spus doua surse apropiate situatiei.
"Sunt sute de milioane de oameni care emotional ar vrea sa cumpere actiuni Facebook", a declarat Jon Merriman, director general la firma de investitii Merriman Holdings din San Francisco.
Facebook incearca sa se adapteze, in conditiile in care tot mai multi utilizatori acceseaza site-ul de pe telefoanele mobile, presand conducerea sa isi adapteze strategiile in domeniul publicitatii.
Compania se confrunta cu dificultati si in cazul publicitatii traditionale pe web. Astfel, General Motors a anuntat ca nu va mai promova automobilele produse pe Facebook.
Debutul bursier al Facebook a revigorat si bursa americana, actiunile de pe Wall Street incepand tranzactiile de vineri in crestere.
Indicele Dow Jones este in urcare cu 0,19%, Standard & Poor's 500 cu 0,21%, iar Nasdaq cu 0,27%, dar sunt pe cale sa incheie saptamana cu cel mai amplu declin din acest an, din cauza crizei economice din Europa.
Pe acelasi subiect: