Autoritatea Europeană a Muncii va fi destinată în special susţinerii cooperării între agenţiile naţionale pentru combaterea anumitor abuzuri ce favorizează dumpingul social, scrie Agerpres.

La 13 iunie, la Luxemburg, în marja Consiliului Ocuparea Forţei de Muncă, Politică Socială, Sănătate şi Consumatori, se va adopta o decizie în privinţa numelui oraşului câştigător, printr-un vot exprimat de reprezentanţii tuturor statelor membre.

Conform datelor deţinute de instituţiile europene, aproximativ 17 milioane de europeni trăiesc sau muncesc într-un alt stat membru decât cel din care provin, cifră care s-a dublat în ultimii zece ani.

Comisia Europeană a propus în martie 2018 crearea unui autorităţi europene în domeniul muncii.

Obiectivul acestei iniţiative vizează facilitarea mobilităţii cetăţenilor în UE şi asigurarea unui cadru reglementat corespunzător.

AFP menţionează că numeroase ţări occidentale, în special Franţa, arată cu degetul abuzuri şi fraude comise în cazul unor întreprinderi pe care le deţin în ţări din estul Europei.

În 2017, Bucureştiul s-a aflat printre cele 19 oraşe care au candidat pentru a găzdui sediul Agenţiei Europene a Medicamentului (EMA), care urmează să părăsească Londra din cauza Brexitului, dar a fost exclus din cursă după primul tur.

În urma unui vot organizat la Bruxelles, orașul olandez Amsterdam a fost desemnat să găzduiască EMA. De asemenea, Autoritatea Bancară Europeană se va muta de la Londra la Paris, după Brexit.

Autoritatea, anunțată de Juncker în 2017

În martie 2018, Comisia Europeană a propus înfiinţarea unei Autorităţi Europene a Muncii, intenţie anunţată de preşedintele Juncker în discursul său din 2017 privind starea Uniunii, precum şi o iniţiativă de asigurare a accesului la protecţie socială pentru toţi salariaţii şi lucrătorii independenţi.

"Europa se află acum într-o fază de creştere constantă, însoţită şi de o creştere a ocupării forţei de muncă. Trebuie să lucrăm însă la dezvoltarea componentei de incluziune a acestei creşteri, în beneficiul tuturor. Pachetul prezentat marţi include o serie de măsuri în acest sens, prin care urmărim să ne asigurăm că normele care le permit cetăţenilor să trăiască şi să lucreze oriunde în Uniunea Europeană sunt bine cunoscute şi aplicate, că implementarea Pilonului european al drepturilor sociale este urmărită cum se cuvine, că drepturile sociale beneficiază de un impuls mai amplu şi că este asigurat accesul cetăţenilor la protecţie socială. O Europă socială mai puternică înseamnă o Europă mai sustenabilă", declara, anul trecut, Valdis Dombrovskis, vicepreşedintele pentru moneda euro şi dialog social.

La rândul său, Marianne Thyssen, comisarul pentru ocuparea forţei de muncă, afaceri sociale, competenţe şi mobilitatea forţei de muncă, a apreciat că înfiinţarea Autorităţii Europene a Muncii este esenţială pentru buna funcţionare a pieţei comunitare a muncii.

"Eforturile noastre de asigurare a unei mobilităţi echitabile a forţei de muncă culminează cu propunerea de înfiinţare a unei Autorităţi Europene a Muncii. Această autoritate este esenţială pentru buna funcţionare a pieţei europene a muncii. Ea va ajuta cetăţenii şi întreprinderile care doresc să se stabilească într-un alt stat membru să găsească informaţiile potrivite şi va întări cooperarea dintre statele membre pentru aplicarea unor norme echitabile şi eficiente. Prin propunerea noastră privind accesul la protecţie socială, colaborăm cu statele membre pentru a ne asigura că nimeni nu este lăsat deoparte. Scopul nostru este să le garantăm cetăţenilor accesul la prestaţii adecvate, indiferent de cum va evolua situaţia de pe piaţa muncii", a precizat comisarul.

În ultimul deceniu, aproape că s-a dublat numărul de cetăţeni mobili, care trăiesc şi/sau lucrează într-un alt stat membru, ajungând la 17 milioane în 2017. Autoritatea Europeană a Muncii va ajuta cetăţenii, întreprinderile şi administraţiile naţionale să profite din plin de oportunităţile oferite de dreptul la liberă circulaţie şi să asigure mobilitatea echitabilă a forţei de muncă.

Triplul rol al Autorității

Autoritatea vizează un triplu obiectiv. În primul rând, ea va oferi cetăţenilor şi întreprinderilor informaţii despre oportunităţile de lucru, de ucenicie, de recrutare şi de formare, precum şi despre programele de mobilitate şi va acorda îndrumare referitoare la drepturi şi obligaţii legate de traiul, munca şi/sau funcţionarea într-un alt stat membru al UE.

În al doilea rând, Autoritatea va sprijini cooperarea dintre autorităţile naţionale în context transfrontalier şi le va ajuta să garanteze că normele UE care protejează şi reglementează mobilitatea sunt respectate fără dificultăţi şi în mod eficient. În prezent, există un corp consistent de legislaţie a UE care reglementează libera circulaţie a lucrătorilor, iar o serie de norme sunt modificate şi modernizate, precum cele referitoare la coordonarea sistemelor de securitate socială în întreaga Uniune Europeană şi aspectele legate de detaşarea lucrătorilor în contextul prestării de servicii.

Prioritatea nu constă doar în a face aceste norme mai echitabile şi mai adaptate scopului lor, ci şi de a se asigura că sunt corect aplicate şi puse în aplicare în mod echitabil, simplu şi eficace în toate sectoarele economice. De exemplu, Autoritatea va ajuta la intensificarea schimbului de informaţii, va sprijini dezvoltarea capacităţilor în rândul autorităţilor naţionale şi le va acorda asistenţă pentru desfăşurarea unor inspecţii comune şi concertate. Acest lucru va întări încrederea reciprocă dintre părţi, va îmbunătăţi procedurile de cooperare de zi cu zi şi va preveni eventuale fraude şi încălcări ale normelor.

În al treilea rând, Autoritatea Europeană a Muncii va fi în măsură să ofere mediere şi să faciliteze găsirea de soluţii în cazul litigiilor transfrontaliere, de exemplu în eventualitatea restructurării unei întreprinderi în care sunt implicate mai multe state membre.

Autoritatea Europeană a Muncii va fi înfiinţată cu statutul de nouă agenţie descentralizată a UE şi ar trebui să devină operaţională în 2019, după încheierea procesului legislativ al UE prin care este constituită. Pentru a se înlesni înfiinţarea Autorităţii Europene a Muncii şi a se asigura că este operaţională imediat după creare, Comisia instituie de asemenea un grup consultativ, alcătuit din reprezentanţi ai principalelor părţi interesate, care se va ocupa de aspectele practice ale viitoarei activităţi a Autorităţii.

În prezent, 60% dintre contractele de pe piaţa europeană sunt full-time pe perioadă nedeterminată, 13% sunt part-time pe perioadă nedeterminată, 10% sunt lucrători independenţi fără angajaţi, 8% sunt full-time pe perioadă determinată, 4% part-time pe perioadă determinată şi tot 4% sunt lucrători independenţi cu angajaţi.