Primul mall cu obiecte “second hand”. În Suedia a fost deschis singurul centru comercial care vinde doar obiecte reparate, reciclate sau restaurate
Second hand, haine
La Eskilstuna, un oraş industrial din Suedia în plină reconversie ecologică, reciclarea a căpătat o nouă dimensiune, după ce a fost deschis un centru comercial dedicat în întregime obiectelor "second hand", compus din 13 buticuri.
În acest oraş muncitoresc, situat la o oră de mers cu trenul de capitala Stockholm, un centru comercial cu o suprafaţă de 5.000 de metri pătraţi botezat 'ReTuna', care este deţinut de municipalitate şi a oferit locuri de muncă pentru 50 - 60 de persoane, este imaginea unei localităţi care s-a orientat spre ecologie în anii 1990 pentru a se reinventa.
"Suntem un oraş industrial tradiţional, am cunoscut dificultăţi şi a trebuit să găsim un mijloc de a consolida încrederea şi de a ne asuma responsabilităţi pentru a face din Eskilstuna o localitate industrială modernă", a explicat, pentru AFP, primarul social-democrat Jimmy Jansson, scrie Agerpres.
Desemnat în 2020 de Guinness World Records ca fiind "primul centru comercial din lume destinat în întregime produselor reparate, reciclate sau restaurate", ReTuna a fost inaugurat cu cinci ani mai devreme, în 2015.
Deşi este departe de mastodonţii din sectorul de larg consum clasic, complexul atrage totuşi între 250.000 şi 300.000 de vizitatori în fiecare an, cu un profil din ce în ce mai 'mainstream', susţine responsabilul complexului, Anna Bergström.
Pe cele două etaje ale centrului comercial sunt magazine de echipamente informatice, librării, jucării pentru copii şi un magazin de mobilă şi "puteţi să vă faceţi cumpărăturile obişnuite la fel ca într-un magazin tipic", susţine responsabilul.
Pe lângă shopping, ReTuna oferă şi posibilitatea unui program de pregătire profesională timp de un an în domeniul 'recycle design', designul de produse reciclate.
În ţara "Kapskam" (jena de a cumpăra ceva nou), obiectele la a doua mână au devenit ceva normal. Ţara nordică are o lungă tradiţie de magazine de ocazie, însă ReTuna este un simbol.
Chiar dacă nu este scutită ea însăşi de contradicţii, cu giganţii de îmbrăcăminte low cost (H&M) şi de mobilă pe care o asamblezi singur (IKEA), Suedia intenţionează să fie un model ecologic pentru între lume şi să devină una dintre primele ţări cu emisii neutre de carbon la orizontul anului 2045.
Pe acelasi subiect: