Prețurile la unt au atins niveluri record, pe fondul revenirii apetitului pentru produsele bogate în grăsimi animale. Stocurile mondiale de unt acoperă mai puțin de 12 zile
După ce ani de zile a fost evitat, din cauza presupuselor probleme de sănătate pe care le-ar provoca, studii recente arată că este un aliment sănătos, iar cererea și consumul au explodat.
Consumatorii nu numai că mănâncă mai mult unt, ci sunt dispuşi şi să plătească mai mult pentru acest produs, o veste bună pentru producătorii de mărci premium, transmite Bloomberg, preluat de Agerpres.
Potrivit analiştilor de la firma de cercetare Euromonitor International, valoarea vânzărilor mondiale de unt ar urma să înregistreze o creştere de 2,9%, până la 19,4 miliarde dolari în 2019, depăşind creşterea de 1,9% înregistrată în termeni de volum.
Acest trend susţine expansiunea mărcilor internaţionale care profită de pe urma migraţiei consumatorilor spre grăsimi mai naturale, susţine Raphael Moreau, analist la Euromonitor International.
Cererea de unt, smântână şi alte produse cu un conţinut ridicat de grăsimi a crescut, după ce percepţia consumatorilor a fost modificată de studiile care arată un risc redus pentru sănătate de pe urma consumului de produse lactate cu un conţinut ridicat de grăsimi, susţine Departamentul american al Agriculturii. Acest lucru a dus la creşterea preţurilor, care, în luna septembrie a anului trecut, a atins un nivel record pe fondul lipsurilor în aprovizionare în Europa.
"Consumatorii cer din ce în ce mai mult produse lactate cu un conţinut ridicat de grăsimi, astfel că au reintrodus untul în dieta lor", susţine Hanne Soendergaard, vicepreşedinte de marketing la Arla Foods.
Cererea puternică pentru mărcile de unt de calitate ridicată a susţinut vânzările de unt marca Lurpak, produs de Arla Foods, pentru care consumatorii sunt dispuşi să plătească un preţ mai mare, susţine Hanne Soendergaard. În 2017, veniturile realizate de pe urma vânzărilor de unt marca Lurpak au crescut cu 8,3% chiar dacă volumul vânzărilor a scăzut cu 2,7% comparativ cu 2016.
Raphael Moreau, analist la Euromonitor International, precizează că vânzările de unt în sistem retail în America de Nord au înregistrat un ritm de creştere anuală de 7%, începând din 2012 şi până în 2017, în termeni de valoare, comparativ cu o creştere de doar 2% în Europa Occidentală.
"Vânzările companiilor americane au beneficiat de această creştere a consumului de unt pe piaţa lor domestică", subliniază Raphael Moreau.
Un exemplu în acest sens este cooperativa agricolă Land O'Lakes Inc., deţinută de fermieri şi crescători de animale din Minnesota, care produce marca de unt cu acelaşi nume şi care este considerată cea mai valoroasă marcă de unt din lume.
Însă şi mărcile de unt din Europa se vând foarte bine prin intermediul magazinelor de tip high-end, precizează Michael McCully proprietarul firmei americane de consultanţă în industria alimentară McCully Group LLC.
"Există o puternică diferenţiere pe piaţa americană, deoarece untul produs local are un conţinut de grăsime de 80%, în timp ce standardul global este de 82%", susţine Michael McCully.
Potrivit unui raport al USDA, stocurile mondiale de unt au scăzut de la un nivel de două milioane de tone la mijlocul anilor 1980 la o cantitate care acoperă mai puţin de 12 zile de consum în prezent. Această scădere a stocurilor, cumulată cu cererea puternică înregistrată pe multe pieţe, ar trebui să menţină preţurile la un nivel ridicat.
"Pentru 2018, preţul la unt, chiar dacă va mai scădea va rămâne totuşi la un nivel ridicat din perspectivă istorică deoarece este nevoie de timp pentru refacereaor stocurilor", susţine Ciaran Aylward, economist la firma irlandeză Ornua Co-operative Ltd., care produce Kerrygold, a treia cea mai valoroasă marcă de unt din lume.
Nu doar untul profită de revenirea apetitului consumatorilor pentru grăsimile animale. Danone, cel mai mare producător mondial de iaurt, a început să vândă un tip de iaurt Activia cu un conţinut mai mare de grăsimi în regiunea nordică, "lucru la care nimeni nu se aştepta în urmă cu câţiva ani", declara săptămâna trecută directorul general de la Danone, Emmanuel Faber.
"Există o abordare segmentată când vine vorba de ceea ce consumatorii consideră a fi sănătos sau nu. În mod clar zahărul nu este considerat sănătos, dar grăsimea, inclusiv grăsimile animale, sunt pe un trend de revenire", declara Emmanuel Faber, cu ocazia prezentării rezultatelor pe ultimul trimestru.
Pe acelasi subiect: