Cei mai respectati degustatori din lume au fost pur si simplu umiliti, si experienta lor pusa sub semnul intrebarii, dupa ce au cumparat din "rara" colectie de vinuri a indonezianului Rudy Kurniawan. Nu putine nume celebre din industrie s-au inghesuit sa scrie cronici laudative la adresa marfii oferite de impostor.

Acum ca barbatul in varsta de 35 de ani este pe punctul de a-si petrece urmatorii 100 de ani dupa gratii, toata lumea se intreaba cum au putut fi inselati atat de usor expertii lumii in vinuri.

Arestarea lui Kurniawan de catre FBI a scos la iveala dovezi incredibile care au devenit elemente de proba in demascarea inselatoriei de peste un milion de dolari. In casa indonezianului, din California, au fost gasite mii de etichete ale vinurilor de top, fotocopiate, inclusiv un Petrus din 1950, un LaFleur din 47’, Lafite si Romanee-Conti, alaturi de sute de dopuri vechi si noi, dar si de un dispozitiv automat pentru a le inserta.

Politistii au descoperit, de asemenea, si sticle cu cel mai ieftin vin, insa cu etichetele valoroase pe ele. 

In urma acestui incident, case de licitatii cu renume la nivel mondial, experti in degustare, precum Allen Meadows, proprietari de magazine si vinarii, ca Paul Wasserman, si nu numai, s-au trezit pusi in fata unei intrebari umilitoare: cat de solide sunt de fapt cunostintele lor despre fascinanta lume a vinurilor.

Wasserman nu a putut sa raspunda decat ca "au fost aduse daune uriase magiei vinului". 

Nu putini au fost si miliardarii care nu s-au sfiit sa arunce banii in stanga si-n dreapta, pentru a avea in barul personal un asemenea vin de colectie.

Kurniawan era privit cu respect de catre pasionatii de vin, mai ales pentru ca putea sa procure sticle "rare si foarte vechi". In 2008, a scos la licitatie 84 de sticle, la pretul final de 600.000 de dolari. Se lauda ca apartin podgoriei Domaine Ponsot din Burgundia, Franta. Fals. Mai mult, s-a angajat chiar sa ajute si la depistarea vinurilor falsificate. New York Times scrie ca Rudy Kurniawan s-a folosit de o politica rar intalnita in lumea licitatiilor si a colectionarilor: de returnare neconditionata catre cumparatorii vinurilor sale. In 2006, se pare ca a obtinut profit de 35 milioane de dolari din vanzarea de vinuri la licitatie.