Piratii somalezi incurca economia din Insulele Seychelles, atrasi de „aurul albastru”
Insulele Seychelles
Potrivit CNN, Seychelles numara cea mai scazuta populatie dintre toate tarile Africii, insa bogatia din adancuri a contribuit nu numai la cresterea numarului vizitatorilor din zona, ci si la crearea unei industrii strategice: pescuitul.
Apele cristaline din Insulele Seychelles au transformat arhipelagul idilic intr-una din cele mai populare destinatii de vacanta din lume. Dupa turism, pescuitul reprezinta al doilea pilon de sustinere al economiei tarii, exporturile de conserve de ton, supranumit si „aurul albastru”, insemnand 90% din exporturile nationale.
Numai ca in ultimii ani pescuitul s-a aflat pe un trend descendent, din cauza piratilor somalezi care impanzesc zona. „Este o mare problema. Orice intrerupe ritmul turismului, al industriei piscicole sau al echilibrului maritim este o problema foarte mare pentru noi”, spune Jean Attala, unul din oficialii pazei de coasta, care ia masuri prin intensificarea patrulelor pe tarm.
Flota micii insule s-a intarit cu patru vase armate, capabile de atacuri rapide, menite sa protejeze zona. Tara este una mica, daca e sa ne luam dupa intinderea de pamant, dar daca punem la socoteala si apele pe care le administreaza, este de doua ori mai mare decat Franta.
“Nu dispunem de masurile necesare pentru a acoperi o zona de asemenea intindere. Avem nevoie de mai mult de atat si trebuie sa ne concentram pe rezolvarea acestei probleme”, spune Attla.
Pescarii locali nu au nici ei voie sa navigheze in afara unui perimetru trasat, la cativa kilometri in afara portului principal. Conform analistilor, barcile de pescuit au o importanta foarte mare pentru pirati, pentru ca le pot folosi ca baze pentru lansarea unor noi atacuri.
Deocamdata masurile par sa functioneze (nu a mai reusit niciun atac in ultimul an), insa restrictiile adresate pescarilor creeaza acum o alta problema. “Nu mai exista peste”, explica pescarul local Patrick Pierre. “Fiecare barca stationeaza in acelasi loc”, adauga acesta.
Pierre, care isi intinde navoadele de mai bine de 12 ani, spune ca a traversat cea mai grea perioada intre 2007 si 2008, din cauza pirateriei. Din acel moment, insulele Seychelles s-au aflat in prima linie de lupta impotriva acestui fenomen ingrijorator, dar noile legi au adus cu sine mai putin peste si mai putini bani.
“Cel mai mare impact a fost asupra pretului, care in unele locuri a crescut cu 70-80%, comparativ cu 2007”, explica Joram Madnack, manager general al companiei franceze Indian Ocean Tuna, printre cele mai mari fabrici de conserve de ton din lume si cel mai mare angajator din Seychelles. Madnack sustine ca, in ultimii cinci ani, consumul de peste s-a redus cu 25%.
Potrivit unui raport al Bancii Mondiale, pirateria aduce prejudicii economiei globale de 18 miliarde de dolari anual. Costurile vin din faptul ca navigatorii sunt nevoiti sa aleaga rute oculitoare pentru a face comert, acest lucru traducandu-se intr-un consum mai mare de combustibil, costuri de asigurari ridicate si plata patrulelor pentru paza de coasta.
Dar amenintarea piratilor somalezi dauneaza si economiilor din tarile invecinate, mai ales in sectoarele turismului si al pescuitului. Din 2006, de cand Banca Mondiala a inceput sa monitorizeze fenomenul, exporturile de peste din tarile aflate sub aceasta amenintare au scazut su 23,8%, in Seychelles scaderea ajungand chiar la 30%.
“Acum pescuim unde ni se permite sa pescuim. Industria a devenit mai costisitoare si ne e mai greu sa ne facem treaba in siguranta, pentru a ne asigura traiul cel de toate zilele”, spune Peter Sinon, ministrul Resurselor naturale si industriei din Seychelles.
Si, desi acum o parte dintre pirati au mai parasit zona, masurile luate pentru asta s-au dovedit a fi o sabie cu doua taisuri iar industria inca nu si-a revenit. Pretul pentru siguranta din larg a insemnat o ingradire a libertatii si capturi mai mici.
“Acum cinci ani era mult peste. Puteam merge orinde voiam, fara sa ne temem de piraterie”, spune pescarul Pierre.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS