Europa primește doar "firimituri" de pe urma noului Drum al Mătăsii pe care China îl construiește pe continent. De ce sunt nemulțumite firmele europene
Yuani, China
Strategia "O centură, un drum", demarată de China în ideea creării unui nou Drum al Mătăsii şi consolidării schimburilor comerciale între Asia, Rusia şi Europa, ţine la distanţă companiile europene, este de părere un grup de lobby al sectorului european de bussines.
European Union Chamber of Commerce in China consideră că autoritățile de la Bruxelles ar trebui să îşi revizuiască legislaţia în domeniul competiţiei pentru a crea un mediu concurenţial echitabil.
Din cauza procedurilor opace de achiziţii şi a dominaţiei exercitate de marile companii chineze de stat, firmele europene primesc doar "firimituri", susţine European Union Chamber of Commerce in China.
În aceste condiţii, Uniunea Europeană ar trebui să forţeze companiile chineze care participă pe piaţa procedurilor de achiziţii din UE să opereze potrivit aceloraşi restricţii cu cele cu care se confruntă în China companiile din UE, a adăugat grup-ul de lobby, potrivit Agerpres.
"Dacă UE nu va reuşi să joace un rol activ şi competitiv, există pericolul real să devină o piaţă periferică ataşată la finele Eurasiei", susţine raportul publicat de European Union Chamber of Commerce in China.
Începând din 2013, când a fost demarată iniţiativa "O centură, un drum", China a lansat proiecte de construcţii în peste 60 de ţări. Cu toate acestea, până acum companiile europene sunt doar "jucători de nişă" în cadrul strategiei "O centură, un drum", în condiţiile în care doar 20 de companii membre ale European Union Chamber of Commerce in China au declarat că au lucrat la proiecte din cadrul strategiei "O centură, un drum", a declarat preşedintele camerei de comerţ Joerg Wuttke.
În plus, acele companii europene care au fost implicate în iniţiativa "O centură, un drum" au reuşit să facă acest lucru în principal prin intermediul partenerilor chinezi de afaceri sau a guvernului şi în mod obişnuit rolul lor a fost acela de a furniza tehnologii şi expertiză de care partea chineză nu dispunea, adaugă raportul.
De asemenea, marii campioni naţionali chinezi au dobândit o "putere de monopol" în unele ţări din cadrul strategiei "O centură, un drum" prin construirea de infrastructuri digitale care implică pachete complete de software şi hardware bazate pe standardele chineze. Aceleaşi companii chineze beneficiază acasă de un sprijin puternic din partea statului, ceea ce le ajută să îşi devanseze competitorii internaţionali.
"Ţările mai mici şi mai puţin dezvoltate care nu au capacitatea de a impune propriile lor standarde vor fi supuse unor presiuni considerabile pentru a adopta pur şi simplu standardele chineze", subliniază raportul.
În aceste condiţii, European Union Chamber of Commerce in China susţine că Uniunea Europeană trebuie să permită propriilor sale companii să crească prin revizuirea legislaţiei în domeniul concurenţei. De asemenea, UE ar trebui să dea prioritate propriei sale strategii în domeniul infrastructurii, denumită "Connectivity Strategy", care să devină o alternativă credibilă la strategia "O centură, un drum".
China “cucerește” tot mai multe state europene
În luna aprilie 2019, premierul chinez Li Keqiang a fost prezent în Croaţia, unde s-a întâlnit cu oficiali din 16 state europene: 11 state membre UE şi cinci din Balcanii de Vest, care speră să adere la blocul comunitar, în cadrul celui de-al 8-lea summit "16+1" de la Dubrovnik.
China s-a angajat să majoreze comerţul cu ţările din Europa Centrală şi de Est şi să acorde mai mult sprijin financiar pentru proiectele majore de infrastructură transfrontaliere.
Europa Centrală şi de Est (CEE) este o componentă esenţială a proiectului chinez vizând "un nou drum al mătăsii".
Acest proiect faraonic lansat de Beijing în 2013 prevede investiţii de peste 1.000 de miliarde dolari în infrastructurile rutiere, feroviare şi maritime pentru a facilita exporturile chineze.
Companiile chineze sunt active în Balcani de câţiva ani, ajutând la construcţia unor proiecte de infrastructură.
Pentru prima dată, anul trecut s-a alăturat summit-ului "16+1" şi Grecia, unde gigantul chinez COSCO deţine o participaţie majoritară în portul Pireu. Premierul elen Alexis Tsipras a declarat că este important pentru regiune să lase în urmă crizele şi conflictele recente şi să coopereze, atât pe plan regional, cât şi pe plan global.
Ţările europene s-au angajat să furnizeze firmelor străine care fac afaceri în regiune condiţii de concurenţă echitabile şi un mediu de afaceri corect şi predictibil. De asemenea, ele şi-au luat angajamentul să promoveze cooperarea în infrastructură, agricultură, educaţie, ştiinţe şi tehnologie.
"China este o ţară care cu siguranţă este competitivă şi intenţionăm să cooperăm şi să respectăm standardele europene. Noi toţi avem nevoie să extindem legăturile comerciale şi să ne conectăm economiile", a afirmat Li Keqiang.
Platforma "16+1", necesară investiţiilor Beijingului în Europa Centrală şi de Est, este urmărită cu îngrijorare în Europa Occidentală, care se teme de o încercare a Chinei de a diviza Uniunea Europeană, lucru dezminţit de premierul Li Keqiang.
Pe acelasi subiect: