Directorul RBS Romania: Incalcarea flagranta a eticii de catre bancheri, principalul motiv al recesiunii
Lehman Brothers
Incalcarea principiilor etice de catre bancheri a fost unul dintre principalii factori care au dus la criza mondiala, astfel ca introducerea de noi reguli si reglementari nu va fi suficienta pentru un sistem bancar mai sigur, a declarat Henk Paardekooper, directorul executiv RBS Romania.
"In 2008 a fost inceputul celei mai groaznice recesiuni de la al doilea razboi mondial. Ca raspuns la aceasta situatie, pretutindeni s-au introdus legi noi, mai multe reglementari, control direct asupra unor banci. Discutiile au fost bazate pe introducerea de reguli, dar cred ca daca introduci reguli nu se va rezolva problema si nu vom avea un sistem bancar sigur. Nu spun ca nu e bine sa nu ai reguli, cred insa ca nu este de ajuns sa ai legi si reglementari", a afirmat Paardekooper, citat de Mediafax.
El a adaugat ca potrivit autoritatilor americane criza putea fi evitata, dar printre factorii care au dus la aceasta situatie se numara reglementarile gresite, neglijenta firmelor financiare, decidentii care au fost nepregatiti de criza, precum si incalcari sistemice ale raspunderii si eticii, la toate nivelurile.
"Toate celelalte motive mentionate pot fi reparate prin introducerea de reguli, proceduri si legi, am vazut asta deja. Dar noi nu putem include etica intr-o procedura. Eu cred ca incalcarea flagranta a eticii este principalul motiv al recesiunii. (...) Bancherii trebuie sa respecte etica, sa fie obsedati sa faca lucrurile corect pentru societate. Daca nu vor intelege vor ramane in turnurile lor de sticla", a afirmat Paardekooper.
Reprezentantul RBS Romania a povestit despre inceputul carierei sale in domeniul bancar si despre modificarile de abordare ale sistemului bancar. In acest sens el a spus ca bancherii s-au indepartat de clienti, prin mutarea sediilor dupa anii 80, din cladiri istorice situate in zone centrale ale oraselor in turnuri de sticla amplasate in districte financiare in afara localitatilor.
"Nu mai vedeau comunitatile pe care trebuia sa le serveasca, s-au indepartat de clienti. Totul s-a schimbat. Cladirile nu s-au daramat, dar bancile s-au prabusit, iar comunitatile le-au salvat. In trecut era o regula nescrisa - un manager de sucursala trebuia sa traiasca in comunitate, sa fie activ, sa fie membru al diferitelor institutii. Bancherii trebuia sa dezvolte relatii cu comunitatile, erau ca medicii satului, erau respectati, de incredere, erau ca un fel de emblema morala", a mai spus bancherul.
Pe acelasi subiect: