Mai putine fonduri europene

Bugetul Uniunii reprezinta numai 2% din cheltuielile publice ale blocului comunitar. Insa, in estul UE, transferul de fonduri de la Bruxelles este extreme de important – reprezinta aproximativ 8% din bugetul Poloniei si aproape o cincime din cel al Bulgariei, scrie News.ro.

Fara Marea Britanie, Bruxelles-ul va avea cu circa 16% mai putin de oferit – o premisa pentru o lupta intre Est si Vest in legatura cu urmatorul exercitiu bugetar, ce va incepe in 2021 si ar urma sa dureze sapte ani.

Pe termen scurt, va exista si o lupta cu Londra privind ce suma trebuie sa vireze UE in momentul plecarii. Este posibil ca Londra sa poate alege sa plateasca pentru a avea acces la o serie de fonduri europene importante, precum cel pentru cercetare. Insa cheltuielile mari, precum subventiile agricole, ar putea fi revizuite rafical.

Ar putea creste puterea zonei euro, in defavoarea tarilor mai sarace

Marea Britanie si-a folosit influenta in UE pentru a limita cheltuielile Bruxelles-ului si pentru a exercita presiuni in favoarea liberului-schimb. In aceste conditii, tari mai mici, precum statele nordice si Olanda, sunt ingrijorati ca pozitiile lor nu vor mai fi sustinute de membri importanti.

De asemenea, tarile mai sarace din estul blocului, a caror aderare la UE a fost promovata de Londra, se tem ca Germania si Franta vor ridica bariere in calea cetatenilor lor, care reprezinta o forta de munca ieftina, sau ca vor consolida prerogativele federale, cu care statele foste comuniste nu sunt de acord.

Si statele candidate, in special cele din Balcani, pierd un aliat impotriva occidentalilor care sunt retincenti in legatura cu o noua extindere.

Cele 19 state din zona euro vor putea dicta, practic, politica UE, in conditiile in care Marea Britanie era principalul obstacol din calea lor pana acum.

Franta devine singurul stat membru UE care are arme nucleare si este membru cu drept de veto al Consiliului de Securitate al ONU. In plus, va putea promova aproape fara opozitie semnificativa planurile pentru o mai mare cooperare in UE pentru aparare, in afara NATO; aparare se afla deja pe agenda Bruxelles-ului.

Germania, ambivalenta in legatura cu imaginea de forta dominant in Europa datorita puterii economice si gazda pentru aproape unu din cinci cetateni UE dupa Brexit, analizeaza metode de a mentine echilibrul.

UE pierde un interlocutor in dialogul cu SUA si un opozant dur fata de Moscova

UE pierde un interlocutor de nadejde in dialogul cu Statele Unite si cu lumea anglofona. O forta diplomatica si militara cu traditie, influenta Londrei in fata unor puteri precum China si Rusia sau in Orientul Mijlociu au fost de folos pentru UE. In Africa, o sursa de ingrijorare tot mai mare privind migratia, fondurile de asistenta britanica au jucat un rol important.

Pozitia dura a Londrei fata de Moscova i-a castigat prieteni in randul statelor baltice si Olandei, care se tem ca o abordare mai blanda, precum cea promovata de Franta, Italia si, posibil, Germania va submina consensul pentru exercitarea de presiuni asupra Rusiei, prin sanctiuni, in urma anexarii peninsulei Crimeea. In plus, eforturile pentru a reduce dependenta de gazul rus ar putea fi reduse.

Parisul spera ca limba franceza se va intoarce la perioada sa de glorie

Desi subreprezentati in institutiile UE, oficialii britanici si-au consolidat pozitia, in 44 de ani de apartenenta la UE, atat in Comisia Europeana, cat si in Parlamentul European. Acest lucru va disparea, pentru ca cetatenii britanici vor fi exclusi din posturile europene.

Multe guverne, in special din tarile mai mici, apreciaza ceea ce considera o abordare britanica fata de administratie, mai pragmatica si care ofera mai multa libertate de actiune decat cea franceza, care este mai centralizata.

Marea Britanie va lasa in urma o traditie ce va supravietuit, probabil: folosirea englezei ca limba de lucru la Bruxelles, desi Parisul spera ca franceza se va intoarce la perioada sa de glorie.

Brexitul va fi un precedent pe care l-ar putea folosi si alte state pentru a iesi din UE

Dupa votul pentru Brexit, liderii UE vorbesc de o unitate reinoita intre restul de 27 de state membre. Sondajele sugereaza ca sustinerea populara pentru UE este in crestere. Insa unitatea va fi pusa la incercare in negocierile pentru Brexit, in conditiile in care guvernele au prioritati diferite.

Folosirea fara precedent a Articolului 50 din Tratatul UE distruge un tabu si goleste de sens sintagma „Uniune indivizibila”, folosita adesea de Bruxelles. In plus, blocul comunitar va trebui sa faca fata si altor amenintari cu retragerea, ce vor marca procesul de luare a deciziilor in urmatorii ani.