Cum se imbogatesc speculatorii de pe urma banalului usturoi. Productia slaba din China a majorat preturile cu pana la 60%
Cai Jianguo, un operator de silozuri din Jinxiang, centrul culturilor de usturoi din China, a declarat ca in cele noua silozuri ale sale este stocata o cantitate de bulbi de usturoi mai mare cu aproape 30% comparativ cu anul trecut. Speculatorii detin cea mai mare parte din aceste cantitati, dar chiar si Cai Jianguo a stocat usturoi in speranta ca preturile vor creste inainte de a-si vinde stocul.
Frigul din iarna trecuta a facut ca stocurile chineze de usturoi sa scada la cel mai scazut nivel din ultimii cinci ani, potrivit datelor publicate pe o platforma online a cultivatorilor si traderilor chinezi de usturoi. Acesta a dus la o scadere cu 11% a exporturilor chineze de usturoi in primele noua luni ale anului, pana la 1,17 milioane tone sau aproximativ 390 de miliarde de catei de usturoi.
"Recenta explozie a preturilor la usturoiul chinezesc este determinata in mare parte de deficiente de aprovizionare", sustine Lydia Xin, manager la Factum Group, dar recunoaste ca speculatiile de pe piata chineza reprezinta. Pretul usturoiului a crescut cu 40% in perioada de varf a epidemiei de gripa care a lovit Asia in 2009 si 2010, pe masura ce speculatorii au mizat pe o cerere crescuta avand in vedere credinta populara potrivit careia consumul de usturoi ajuta la evitarea imbolnavirilor.
Pretul usturoiului ar urma sa ramana la un nivel ridicat pana in luna iunie 2017, cand noua recolta chineza va ajunge pe piata, deoarece oferta este limitata astfel ca intre timp cumparatorii de usturoi din intreaga lume incep sa resimta efectele. Europa va fi nevoita sa se adapteze la noile preturi, avertizeaza Olaf Richter, director la compania germana de mirodenii AKO.
La fel ca multe alte produse agricole din China, usturoiul atrage speculatorii deoarece este recoltat odata pe an si apoi a vandut lent pana la urmatoarea recolta. Jucatorii de pe piata isi maximizeaza profiturile prin stocarea bulbilor in silozuri si vanzarea lor in momentele in care exista o oferta limitata.