In acest context, obtinerea unor noi prerogative pentru a raspunde la "deficitul democratic" cu care se confrunta Uniunea Europeana reprezinta una dintre mizele alegerilor europene. indeplinirea acestui obiectiv intampina insa numeroase obstacole.

Pentru a convinge statele membre, care ezita sa renunte la o parte din prerogativele nationale, in legatura cu legitimitatea sa, Parlamentul European trebuie sa mizeze pe mobilizarea alegatorilor la scrutinul din 25 mai, in conditiile in care participarea la alegerile europarlamentare este in scadere din 1979.

In ultimii cinci ani, Parlamentul European nu s-a remarcat doar prin votatarea a mii de rezolutii in favoarea apararii drepturilor omului. Legislativul european a folosit in nenumarate cazuri puterea de codecizie acordata de Tratatul de la Lisabona si a demonstrat astfel ca nu doreste sa fie confundat cu un simplu birou de inregistrare a deciziilor luate de Comisie si capitalele europene.

Fara aprobarea Parlamentul, Comisia Europeana, organul executiv al UE, nu poate functiona

In plus, Parlamentul European are competente in aproximativ 85 de domenii, de la agricultura la politica energetica. Anul trecut, pentru prima oara, eurodeputatii au modificat reforma Politicii Agricole Comune, unul dintre principalii piloni ai politicii europene.

Mai mult, membrii Parlamentului European au respins in 2012, cu o larga majoritate, acordul comercial asupra contrafacerii (ACTA), negociat cu discretie mai multi ani de zeci de state si de UE. Textul a fost considerat periculos pentru libertatile individuale si medicamentele generice.

De asemenea, Parlamentul European a respins aproape in unanimitate proiectul Comisiei Europene vizand "simplificarea" legislatiei pentru vanzarea semintelor, contestat in egala masura si de industria de profil si de ecologisti, care l-au considerat o amenintare pentru biodiversitate.

Totodata, Parlamentul European a modificat legea europeana privind produsele din tutun, reglementand astfel vanzarea tigarilor electronice. De asemenea, dupa o batalie lunga cu statele membre, Parlamentul European a obtinut mentinerea programului de ajutor alimentar pentru cetatenii defavorizati din Uniunea Europeana, in conditiile in care unele tari, printre care si Germania, au sustinut anularea programului.

Monopolul Comisiei Europene

Bilantul Parlamentului European ramane insa contestat in cele mai sensibile dosare. Astfel, dupa luni de lupta, Parlamentul European a fost nevoit sa cedeze in fata statelor membre in legatura cu bugetul UE pentru perioada 2014-2020. Pentru prima oara in istoria UE, bugetul a fost redus considerabil, statele reusind sa-si impuna regimul de austeritate.

In plus, argumentele Parlamentului European in favoarea punerii in comun a unor parti a datoriilor publice europene, au fost ignorate de state.

De fapt, o mare parte a politicii economice europene nu se afla sub controlul Parlamentului European. Eurodeputatii au fost doar simpli martori la infiintarea troicii creditorilor formata din Uniunea Europeana, Banca Central Europeana si Fondul Monetar International, care a impus reforme dure celor patru tari (Grecia, Portugalia, Irlanda si Cipru) ce au beneficiat de un program de ajutor financiar.

In anumite cazuri, eurodeputatii au acceptat de bunavoie sa renunte la controlul asupra Comisiei. Un astfel de caz a fost in 2011, cand membrii Parlamentului European au aprobat pachetul de masuri privind guvernanta economica (asa numitul "six-pack"), care ofera Comisiei Europene posibilitatea sa sanctioneze statele cu un deficit excesiv, fara consultarea Parlamentului European.

In campania electorala, principalele partide reprezentate in Parlamentul European au pledat pentru competente parlamentare sporite, dar pana acum nu sunt semne ca apelul lor va fi auzit. Parlamentul European nu poate avea initiativa legislativa si, in consecinta, Comisia Europeana pastreaza monopul in acest sens.

Cum intervine UE in viata de zi cu zi a europenilor, de la ce pun in farfurie si pana la felul in care vorbesc la telefon

Uniunea Europeana (UE), perceputa ca indepartata de preocuparile cetatenilor, intervine in mod concret in viata lor de zi cu zi, de la cheltuielile cu roamingul si pana la securitatea alimentara, inclusiv dreptul la un cont bancar.

Europa si telefonul mobil

Apelurile telefonice sau SMS-urile trimise de pe telefonul mobil atunci cand europenii se afla in strainatate nu vor mai impune, in curand, cheltuieli de "roaming", pana la sfarsitul lui 2015.

In prezent, multi europeni se abtin sa-si foloseasca telefoanele mobile in strainatate, din cauza ca le este frica de supracosturi.

Suprimarea acestor supracosturi, dorita de catre Comisia Europeana (CE) si sustinuta de catre Parlamentul European (PE), este necesar sa primeasca aprobarea Consiliului, care reprezinta statele UE si care urmeaza sa analizeze dosarul pana la sfarsitul acestui an.

Europa impotriva tigaretelor

In pofida presiunii exercitate de catre industrie, o noua legislatie a vazut lumina zilei in februarie, in lupta impotriva tabagismului, descurajandu-i in special pe tineri sa se apuce de fumat.

Pana in 2016, avertismente sanitare ca "Fumatul ucide" sau fotografii socante, cu plamani atrofiati, urmeaza sa acopere doua treimi din suprafata pachetelor, in timp ce tigarile aromatizate, mai ales cele mentolate, urmeaza sa dispara pana in 2020.

Contrar dorintei CE si statelor, PE a refuzat sa asimileze tigareta electronica unui medicament, un lucru care ar fi limitat vanzarea ei doar in farmacie.

Europa si banca pentru toti

In virtutea unui ultim pachet legislativ adoptat de catre PE in aprilie, oricine locuieste intr-un stat UE va putea sa beneficieze de un cont bancar de baza, indiferent de nationalitate si situatia financiara, chiar si atunci cand nu are o adresa fixa.

Aceste conturi vor permite efectuarea de retrageri de numerar, transferuri si cumparaturi online, iar bancile nu vor putea refuza sa le deschida. Aproape 60 de milioane de persoane sunt potential vizate.

Europa plafoneaza bonusurile

Masura a fost impusa de catre PE in aprilie 2013, dupa lungi discutii cu statele membre si spre marea nemultumire a Marii Britanii. Aceasta plafonare, care nu era prevazuta in propunerea initiala a CE, a fost adoptata in cadrul noilor reguli impuse bancilor, in vederea evitarii unor noi crize.

Londra, unde se afla cea mai importanta piata financiara din Europa si cei mai bine platiti bancheri de pe continent, a dus cazul in fata Curtii de Justitie a UE, care inca nu s-a pronuntat.

Europa in farfurie

Pentru a consolida trasabilitatea produselor alimentare si informarea consumatorilor, UE a adoptat noi reglementari in 2011, impunand etichete lizibile cu lista ingredientelor, incepand din decembrie 2014, si afisarea valorii nutritive (calorii, lipide, glucide), incepand din 2016.

Tara de crestere si abatorizare urmeaza sa fie insciptionate pe orice fel de carne, nu doar pentru vita, incepand din 2015.

Insa, in pofida scandalului lasagna cu carne de cal, in 2013, CE s-a opus marcarii originii carnurilor folosite in produse gata preparate. Alta batalie cu rezultat nesigur este pentru etichetarea, care in prezent nu este obligatorie, a alimentelor din animale clonate.