Cum i-a convins Theresa May pe niponii de la Nissan sa nu plece dupa Brexit. Guvernul de la Londra, chemat de Bruxelles sa dea explicatii
Inainte de a anunta noile investitii, Nissan a primit garantii de la Executivul britanic ca industria auto va ramane competitiva, in profida incertitudinilor privind Brexit, a afirmat luni Hiroto Saikawa, secundul lui Carlos Ghosn la conducerea firmei nipone.
Ulterior, Comisia Europeana a solicitat mai multe detalii dar autoritatile britanice inca nu le-au prezentat. ''Inainte de a sti mai multe amanunte, nu avem motive de ingrijorare'', le-a declarat jurnalistilor Margrethe Vestager.
Comisarul european pentru competitie poate cere autoritatilor sa recupereze ajutoarele de stat acordate ilegal companiilor. In septembrie, Comisia Europeana a solicitat Irlandei sa recupereze suma de 13 miliarde de euro de la Apple reprezentand taxele neplatite de grupul american in perioada 2003-2014. Executivul comunitar sustine ca subsidiara din Irlanda a Apple, care este responsabila de vanzarea in Europa a produselor grupului american, a platit in 2014 o taxa pe profit de 0,005%, echivalent cu 10 milioane de euro.
Dupa luni de speculatii, compania auto Nissan a confirmat in 27 octombrie ca va produce noul model Qashqai si SUV-ul X-Trail la fabrica sa din Sunderland, Marea Britanie, prima decizie majora pentru industria auto dupa votul de la Referendumul din iunie pentru iesirea tarii din UE (Brexit).
Decizia va asigura 7.000 de locuri de munca, fiind posibila crearea de noi slujbe, in urma "sprijinului si asigurarilor primite din partea Guvernului britanic", se arata in comunicatul producatorului auto nipon.
Seful aliantei Renault-Nissan, Carlos Ghosn, avertizase in septembrie ca va opri noile investitii in Marea Britanie, daca nu are garantia ca va primi compensatii pentru tarifele impuse masinilor fabricate in Regatul Unit, in eventualitatea unor negocieri dure privind Brexitul.
Productia urmatoarei generatii de Qashqai ar urma sa inceapa in 2018 sau 2019 iar decizia producerii SUV-ului X-Trail in Marea Britanie este una neasteptata. Fabrica Nissan este cea mai mare din Marea Britanie si produce anual 475.000 de vehicule, din care 80% sunt exportate pe 130 de piete internationale. La Sunderland sunt produse modelele Qashqai, Note, Juke si Leaf iar la furnizorii acestei unitati lucreaza aproximativ 24.000 de persoane.
"Sunt incantat sa anunt ca Nissan va continua sa investeasca in Sunderland. Sprijinul si asigurarile primite din partea Guvernului britanic ne-au convins sa producem la Sunderland noul model Qashqai si SUV-ul X-Trail", a afirmat joi Carlos Ghosn.
Analistii apreciaza ca, in functie de rezultatele negocierilor, Brexitul ar putea avea ca rezultat noi tarife comerciale care vor afecta competitivitatea exporturilor de vehicule din Marea Britanie catre UE si restul lumii.
Marea Britanie ramane a doua mare piata auto din Uniunea Europeana, in urma Germaniei, dar inaintea Frantei, Italiei si Spaniei.