Cele două Corei vor să-și interconecteze rețelele feroviare
Momentul în care Kim Jong-un trece granița în Coreea de Sud, alături de omologul său sud-coreean Moon Jae-in. Este primul președinte nord-coreean care trece granița în țara vecină de la Războiul din Coreea (1950-1953). Foto: AP/Agerpres
Coreea de Sud şi vecinul său din Nord au discutat marţi despre interconectarea căilor ferate la frontiera lor, o conexiune fizică de natură să ducă la un alt nivel relaţiile din peninsula divizată, informează AFP, preluată de Agerpres.
Discuţiile, primele pe această temă în ultimii zece ani, au avut loc în oraşul frontalier Panmunjom, unde a fost semnat armistiţiul care a pus capăt Războiului Coreei (1950-1953), în Zona Demilitarizată (DMZ).
O linie feroviară leagă deja Seulul de Phenian, apoi Sinuiju la frontiera cu China. Aceasta a fost construită de Japonia la începutul secolului al XX-lea, cu mult înaintea Războiului Coreei şi divizării peninsulei.
Conectarea celor două reţele şi modernizarea uzatei căi ferate nord-coreene ar fi în avantajul Coreei de Sud, extrem de dependentă de exporturile sale pe calea ferată spre pieţele chineză, rusă şi, dincolo de acestea, europene.
Ar fi, de asemenea, o schimbare majoră pentru peninsulă, unde nu a existat o comunicare directă între civili de la divizarea consolidată de armistiţiul din 1953, nici măcar prin poştă.
În pofida detensionării în curs de desfăşurare, odată cu summiturile între liderul nord-coreean Kim Jong Un şi preşedintele sud-coreean Moon Jae-in, precum şi între Phenian şi preşedintele american Donald Trump, Coreea de Nord este supusă în continuare unor sancţiuni draconice din partea ONU din cauza programelor sale balistic şi nuclear.
Orice progres practic va fi posibil numai dacă sancţiunile sunt relaxate, a recunoscut şeful delegaţiei sud-coreene, Kim Jeong-ryeol, înainte de începerea discuţiilor.
"Dar putem cerceta şi studia diferite proiecte pentru a le implementa pe măsură ce sancţiunile sunt ridicate", a spus el.
În timpul precedentei perioade de apropiere, Sudul a construit o staţie de tren nouă la Dorasan, în vestul peninsulei, chiar la sud de DMZ, cu platforme destinate trenurilor inexistente pentru Phenian.
În partea de est a peninsulei, calea ferată ar putea lega oraşul portuar sud-coreean Busan de Europa prin Nord şi Rusia.
Kim şi Moon au convenit să "adopte măsuri practice", precum interconectarea feroviară la primul lor summit în aprilie. Moon a evocat atunci posibilitatea "unor beneficii economice imense" pentru Nord.
Dar circulaţia populaţiei, controlată strict în Coreea de Nord, este susceptibilă să ameninţe omnipotenţa partidului unic aflat la putere, notează AFP.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent



RSS