Alti trei giganti ai lumii parasesc tara supranumita pana nu demult "Natiunea norocoasa" sau "OZ". Asta dupa ce industria auto a fost zguduita recent de plecarea Ford, GM si Toyota
Companiile gigant se retrag tot mai multe din Australia. Tara supranumita Oz, Taramul de Jos sau "Natiunea norocoasa", tocmai datorita abilitatii sale de a se mentine departe de criza, pare sa nu mai detina reteta perfecta. Dupa ce industria auto a fost zguduita de retragerea Ford si Toyota, acum alti doi "uriasi" isi anunta iesirea de pe piata, iar un al treilea vine cu taieri de sute de joburi: Philip Morris, BP si Boeing.
Philip Morris a anuntat ca va inceta productia de tigari la fabrica din Moorabbin. Inchiderea unitatii, dupa 60 de ani, va duce la desfiintarea a 180 de joburi.
"Este o decizie extrem de dificila si reprezinta vesti foarte proaste pentru toti angajatii nostri”, a declarat John Gledhill, managerul Philip Morris in Australia, Noua Zeelanda si Pacific.
Compania a anuntat ca legislatia Australiei in ceea ce priveste productia tigarilor a fost factorul decisiv in luarea acestei decizii.
Philip Morris a comunicat ca toata productia de pe piata australiana va fi mutata in Coreea de Sud.
"Ne-a fost imposibil sa crestem exporturile in timp ce cererea de tigari in Australia a fost in picaj in ultimii ani".
In 2012, Australia a devenit prima tara care a introdus "pachetele simple" de tigari, care interzic toate logourile companiei si culorile pe acestea, introducand in schimb avertismente grafice legate de sanatate.
La randul ei, celebra companie BP va inceta productia la rafinaria Bulwer Island in Brisbane, Australia, pana in 2015 din cauza concurentei prea puternice din Asia. Cresterea numarului rafinariilor mari aici a creat schimbari structurale facandu-le neprofitabile pe cele mici.
Rafinaria, care a fost construita in 1960, are capacitatea de a produce 102.000 barili pe zi. 350 de joburi vor fi desfiintate.
Sectorul de rafinare al Australiei a fost puternic lovit in utlimul timp atat de concurenta din Asia, dar si de dolarul australian prea puternic, care a zguduit puternic profitul.
La inceputul anului, Royal Dutch Shell a anuntat ca paraseste piata din Australia.
Si gigantul Boeing va taia 300 de joburi in Australia, din totalul de 1,300.
De asemenea, industria auto australiana, cu o traditie de o suta de ani, este si ea pe cale de disparitie. Anul trecut, Ford Motors a anuntat oprirea productiei de masini in tara. Iar la sapte luni, General Motors a anuntat la randul sau ca nu va mai produce masini la fabrica Holden (subsidiara a GM), incepand din 2017. Iar aceasta veste i-a pus insa pe ganduri si pe oficialii de la Toyota, care au declarat ca miscarea pune “o presiune fara precedent” pe producatorii de componente si se intreaba daca mai merita sa ramana in tara.
Vanzarile de masini construite in Australia s-au redus aproape la jumatate incepand din 2007, din cauza monedei locale puternice si a scaderii tarifelor la importuri. Dolarul australian s-a intarit cu aproape 30% in fata dolarului american, numai in ultimii cinci ani, asa ca masinile facute peste granita au devenit mai accesibile pentru australieni. Potrivit unor estimari, aproape 85% din masinile vandute in tara sunt importuri.
Mii de oameni din industria auto australiana vor ramane fara loc de munca, pentru ca este vorba si de cei care lucreaza in fabricile de componente. Numai miscarea Holden de a parasi tara inseamna 2.900 de joburi in minus, potrivit estimarilor facute de subsidiara General Motors.
Insa politicianul local Chris Bowen spune ca pagubele se vor rasfrange si la nivelul taxelor pe care Australia le colecta pana acum din acest domeniu.
Australia era cunoscuta drept "Natiunea norocoasa", tocmai datorita abilitatii sale de a se mentine departe de criza, parte gratie resurselor naturale de care dispune. Ca o confirmare a acestui fapt, Australia a ajuns anul trecut si in fruntea listei celor mai fericite natiuni din lume. Criteriile folosite in stabilirea topului au fost tocmai numarul de locuri de munca, venitul, mediul inconjurator si sanatatea.
Australia, a 12-a economie a lumii, incearca in prezent sa isi echilibreze economia, pentru a nu se mai baza intr-o atat de mare masura pe minerit si exporturile de energie, dorind o crestere in sectorul de productie, constructii si cheltuieli locale.
"Observam o piata a muncii care nu genereaza suficiente joburi cat sa opreasca somajul din cresterea pe care o inregistreaza. Acest trend in urcare, ce exista deja de ceva vreme, continua laolalta cu o economie care se misca sub prognozele sperate", spunea Michael Blythe, economist sef la Commonwealth Bank of Australia, din Sydney.