Bulgaria acuza oficial patru companii petroliere, inclusiv Rompetrol si OMV, de fixarea preturilor carburantilor
Comisia anti-monopol din Bulgaria a anuntat astazi ca Lukoil Bulgaria, OMV, Rompetrol Bulgaria si Naftex Petrol au fost implicate in acorduri de fixare a preturilor carburantilor.
"Ilegalitatea a constat in incheierea unui acord interzis si coordonarea practicilor de stabilire a preturilor, pentru a limita concurenta pe pietele en-gros de benzina si motorina", se arata intr-un comunicat al institutiei, citat de Mediafax.
Companiile au la dispozitie 30 de zile pentru comentarii, comisia urmand apoi sa emita o decizie finala in aceasta problema, informeaza Reuters. Autoritatea de reglementare a refuzat sa ofere alte detalii, inclusiv perioada in care a avut loc fixarea preturilor. Reprezentantii celor patru companii nu au fost disponibii pentru comentarii.
In august anul trecut, comisia a lansat o investigatie impotriva diviziei de trading a grupului rus Lukoil, in urma suspiciunilor ca a abuzat de pozitia dominanta pe piata si a incheiat acorduri cu concurenta.
Lukoil detine singura rafinarie operationala din Bulgaria, Burgas Neftochim, care asigura peste 60% din necesarul de carburanti din tara si detine peste 200 de benzinarii, cu o cota de piata de 26%.
OMV are o cota de piata de 20% si 93 de benzinarii in Bulgaria, iar Rompetrol circa 70 de statii, avand ca tinta o cota de 7%-8%.
Presa din Bulgaria a relatat saptamana trecuta ca autoritatea antitrust din Bulgaria a decis sa amendeze Lukoil Bulgaria, Naftex Petrol, Rompetrol si OMV pentru formarea unui cartel in vederea cresterii preturilor.
In Romania, Consiliului Concurentei a sanctionat in ianuarie companiile OMV Petrom Marketing, OMV Petrom, Rompetrol Downstream, ENI Romania, MOL Romania Petroleum Products si Lukoil Romania cu amenzi ce cumuleaza 880,5 milioane lei (205 milioane de euro), reprezentand aproximativ 3% din cifrele de afaceri realizate in anul 2010, in cadrul unei investigatii pe piata carburantilor.
Consiliului Concurentei a constatat ca exista dovezi ca respectivele companii s-au inteles in perioada 2007-2008 sa retraga de pe piata sortimentul de benzina ECO Premium care le genera sub 20% din vanzari si reprezenta mai putin de 5% din cifra de afaceri.