De la Piatra Neamt, creatoarea de pantofi, Cristina Toma, a aterizat direct in capitala modei, Milano. I-a cucerit pe italieni, vestiti pentru eleganta lor. Ambitioasa, vrea sa cucereasca si piata asiatica.

"Succes mare la Tokio a avut un pantof de genul asta, matase, cristale Swarovski.  In euro, preturile sunt de la 400 euro in sus, daca folosesc Swarovski sau crocodil, poate sa depaseasca si 1.000 de euro"
, spune designerul.

Povestea Cristinei a fost mediatizata in publicatii precum Corriere della Sera, dar si in reviste de design. Pentru ea, "secretul" succesului a fost sa se specializeze intr-un segment de piata lasat liber de artizanii italieni care au renuntat, dupa o munca de generatii, sa mai practice meseria de pantofar pe "stil vechi", adica manual. Din cauza costurilor mari, firmele si-au mutat productia in China sau Europa de Est .

"Ceea ce am ales eu sa fac poate fi realizat doar in Italia, nivelul produsului pe care il prezint pe piata poate fi pregatit in momentul de fata doar in aici", spune Cristina Toma.

Si lui Liviu Onea ii merge bine. Conduce de cativa ani un resturant cu specific romanesc. A investit cam 300.000 euro, iar secretul lui este ca stie exact ce-si doresc clientii, majoritatea fiind romani nostalgici dupa mancarea de-acasa. "Salata de vinete, salata de boeuf, chiftelute, dupa care sarmalute cu mamaliga si smantana si ardei", spune el.
 
Petrecerile de nunta si botez se tin lant, pentru ca preturile sunt rezonabile. "Organizez in seara asta patru botezuri. Meniul asta este standard, il punem la dispozitia clientului, ajunge in jur de 45 euro de persoana", adauga Liviu Onea.

Potrivit datelor Camerei de Comert, in Italia sunt aproape 30.000 de firme conduse de romani, cele mai multe in constructii, comert si agricultura. In capitala regiunii Lombardia, Milano, un rezident roman din 14 are propria lui afacere.