Povestea antreprenorului roman de 27 de ani care conduce un business de 150.000 de euro. FOTO
A avut nevoie de un costum potrivit pe masura lui, pe care si l-a creat singur. Asa incepe povestea unui antreprenor de 27 de ani din Bucuresti care a pus bazele unui start-up care croieste costume barbatesti la comanda pentru mediul de business. Investitia initiala a fost de 10.000 de euro.
Marius Dan, un antreprenor roman de 27 ani a adus si in Romania conceptul de "Measure&Go", adica acel costum potrivit pentru orice barbat, fie el scund sau inalt. El este asociat cu inca doi tineri, care ocupa functia de managing partner - Alin Copindeanu (23) si Alexandru Tudoroiu (21). Antreprenorul nu este insa la primul business, el avand anterior si o agentie de turism.
Cum functioneaza sistemul
Practic, in mai putin de o ora, unul dintre cei trei impreuna cu un croitor iti va lua masurile si in maximum 20 de zile vei avea produsul finit. Gri, bleu sau chiar mov, culoarea materialului nu este o piedica, la fel si captuseala sau butonii. Practic, iti poti alege orice culoare, in romburi sau carouri, doar imaginatie sa ai.
Pretul unui astfel de costum variaza intre 500 si 600 de euro, iar majoritatea clientilor aleg un model business, clasic. Un model ceva mai exclusivist ajunge pana la 800 de euro. Toate costumele sunt realizate intr-un atelier de croitorie, ei ocupandu-se doar de partea financiara a afacerii. Pentru ei lucreaza circa 15 croitori, cel mai varsta avand 70 de ani. Pe luna, ei realizeaza circa 40-50 de costume.
Profit reinvestit
Iar afacerile merg bine pentru un business care are doar doi ani. "Anul trecut am avut o cifra de afaceri de circa 150.000 de euro, nu s-a pus problema de credite externe, tot am ce am obtinut din vanzari am reinvestit, in jur de 15-20.000 de euro", spune Marius Dan.
Practic, afacerea "a crescut" prin recomandari dupa cum spune Marius Dan. Asta inseamna ca singurele mijloace de promovare au fost cunostintele si publicitatea pe internet. De altfel, cei doi spun ca pana la finele anului vor deschide si o sectiune interactiva pe site-ul firmei unde fiecare client isi va putea alege costumele, avand un istoric al comenzilor si evident al masurilor.
Clientii sunt atat din Bucuresti, au in medie 40-45 de ani, sunt antreprenori sau oameni de afaceri, cat si din 10 orase mari ale tarii precum Cluj sau Constanta. Ei se pot deplasa pentru comenzi si in tara, insa pentru o comanda minima de 2.500 de euro.
Surprinzator sau nu, niciunul dintre cei trei nu a terminat vreo facultate in domeniu, insa spun ca au preferat sa externalizeze partea de croitorie propriu-zisa, ei venind doar cu ideea de business.
Cine isi deschide o afacere
De altfel, si deschiderea unui business este o solutie tot mai buna pentru tinerii care nu au un loc de munca. Aproximativ 13% din persoanele cu varsta sub 24 de ani nu aveau un loc de munca in anul 2010, potrivit studiilor Organizatiei Internationale a Muncii, lipsa oportunitatilor de angajare fiind unul din principalele motive care au stat la baza revoltelor din Orientul Mijlociu si Africa de Nord, unde un sfert din tineri nu au un loc de munca.
Asa ca nu este de mirare faptul ca aproximativ 120 de milioane de persoane din lume, cu varste cuprinse intre 18 si 34 de ani, sunt pe cale de a-si deschide propria afacere, iar alte 300 de milioane au deja o afacere pe cont propriu, potrivit datelor firmei de cercetare Global Entrepreneurship Monitor (GEM).
In ceea ce priveste domeniile in care e bine sa-ti deschizi o afacere in aceasta perioada, cu o investitie mai mica de 10.000 de euro, Bogdan Belciu, partener PricewaterhouseCoopers, spune ca sunt de viitor IT-ul si productia.
Potrivit datelor de la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), in primele doua luni din acest an au fost deschise 18.112 firme. Este o crestere cu 9% fata de acelasi interval din 2010. Iar cele mai multe afaceri au fost deschise in domeniile comertului, industria prelucratoare, constructii si agricultura.