Portretul antreprenorului roman. Cine a avut curajul sa se arunce in jungla afacerilor dupa 1990 si in ce domenii activeaza. Cat “traieste” un SRL romanesc
Afaceri
Romanii au infiintat peste 2,6 milioane de firme, din 1990 pana in martie 2015, dupa 45 de ani de comunism, iar durata medie de viata a unui SRL este sub 10 ani, arata datele Registrului Comertului.
Potrivit directorului general al Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC), Silvia Calin – Mihalcea, o persoana fizica autorizata (PFA) activeaza mai putin de 6 ani.
"In perioada decembrie 1990 - martie 2015, la oficiile Registrului Comertului de pe langa tribunalele judetene si tribunalul municipiului Bucuresti, au fost efectuate 17,55 milioane de operatiuni, dintre care: 2,6 milioane inmatriculari (14,81%), 13,8 milioane mentiuni (78,75%) si 1,13 milioane radieri (6,44%)", a spus Silvia Calin – Mihalcea, citat de Agerpres.
Potrivit acesteia, profilul antreprenorului roman este: barbat, cu varsta cuprinsa intre 40 si 49 de ani, din mediul urban, activ in domeniul comertului, constructiilor si transporturilor.
"Din numarul total de firme active la 31 martie 2015, peste 64% sunt societati cu raspundere limitata (SRL) care au, in medie, un asociat - cel mai frecvent, barbat cu varsta cuprinsa intre 40 si 49 ani - si desfasoara, in principal, activitati de comert, constructii si transporturi. in marea lor majoritate (91,6%), societatile cu raspundere limitata fac parte din categoria microintreprinderilor, avand in medie doi salariati, un capital social mediu de 49.718 lei si realizand o cifra de afaceri medie de 212.617 lei. Cele mai multe societati cu raspundere limitata (SRL) au sediul social in municipiul Bucuresti si judetul Cluj", a mai spus directorul general al ONRC.
Potrivit datelor ONRC, durata medie de existenta a persoanelor juridice radiate din registrul comertului prezinta la nivel teritorial fluctuatii minime, de cateva luni, fata de media la nivel national (9 ani, 9 luni si 22 zile). Exceptie fac judetele Mehedinti unde se inregistreaza o durata medie de existenta de 10 ani, 11 luni si 12 zile si Ilfov cu 8 ani, 3 luni si 15 zile.
Un an bun pentru afacerile de familie. Provocarile micului antreprenor roman
Potrivit sondajului PwC Family Business Survey, dat publicitatii anul trecut, trei sferturi dintre afacerile de familie din Romania au inregistrat cresteri ale cifrei de afaceri in ultimul an financiar, dar competitia este mai intensa, iar presiunea asupra preturilor este mai mare.
"74% dintre afacerile de familie din Romania declara ca au inregistrat o crestere a cifrei de afaceri in ultimul an financiar, insa antreprenorii din tara noastra sunt mai precauti decat omologii lor la nivel global in ceea ce priveste viitorul, ei fiind preocupati mai ales de situatia economica generala si de inasprirea competitiei", arata PwC.
Astfel, 62% dintre respondentii romani se asteapta la o crestere constanta a afacerii lor in urmatorii cinci ani, iar alti 13% mizeaza pe o crestere rapida si agresiva. Nevoia de continua inovare, instabilitatea pietei, atragerea personalului cu abilitati cheie, competitia acerba si globalizarea accentuata sunt mentionate ca fiind cele mai importante provocari pentru afacerile de familie din Romania.
Pentru a continua sa creasca, afacerile de familie trebuie sa se adapteze mai repede, sa inoveze mai devreme si sa-si profesionalizeze felul in care isi desfasoara operatiunile, conform celui de-al saptelea sondaj bienal PwC, efectuat pe un esantion global de 2.378 proprietari si directori de afaceri de familie din peste 40 de tari, inclusiv Romania.
Raportul mai arata ca, in ciuda mediului economic dificil, ingreunat de lipsa de forta de munca talentata, de dificultatile legate de inovatie si guvernanta corporativa, afacerile de familie raman dinamice si adaptabile. Astfel, afacerile de familie reprezinta 70-90% din PIB-ul global si sunt un barometru al sanatatii economiei.
Pe acelasi subiect: