Trei sferturi dintre afacerile de familie din Romania au inregistrat cresteri in ultimul an. Provocarile micului antreprenor roman
Trei sferturi dintre afacerile de familie din Romania au inregistrat cresteri ale cifrei de afaceri in ultimul an financiar, dar competitia este mai intensa, iar presiunea asupra preturilor este mai mare, potrivit sondajului PwC Family Business Survey.
"74% dintre afacerile de familie din Romania declara ca au inregistrat o crestere a cifrei de afaceri in ultimul an financiar, insa antreprenorii din tara noastra sunt mai precauti decat omologii lor la nivel global in ceea ce priveste viitorul, ei fiind preocupati mai ales de situatia economica generala si de inasprirea competitiei", arata compania de audit si consultanta, intr-un comunicat.
Astfel, 62% dintre respondentii romani se asteapta la o crestere constanta a afacerii lor in urmatorii cinci ani, iar alti 13% mizeaza pe o crestere rapida si agresiva. Nevoia de continua inovare, instabilitatea pietei, atragerea personalului cu abilitati cheie, competitia acerba si globalizarea accentuata sunt mentionate ca fiind cele mai importante provocari pentru afacerile de familie din Romania.
Pentru a continua sa creasca, afacerile de familie trebuie sa se adapteze mai repede, sa inoveze mai devreme si sa-si profesionalizeze felul in care isi desfasoara operatiunile, conform celui de-al saptelea sondaj bienal PwC, efectuat pe un esantion global de 2.378 proprietari si directori de afaceri de familie din peste 40 de tari, inclusiv Romania.
Raportul, intitulat "Up close and professional: the family factor", arata ca, in ciuda mediului economic dificil, ingreunat de lipsa de forta de munca talentata, de dificultatile legate de inovatie si guvernanta corporativa, afacerile de familie raman dinamice si adaptabile. Astfel, afacerile de familie reprezinta 70-90% din PIB-ul global si sunt un barometru al sanatatii economiei.
Una dintre concluziile cercetarii din acest an este ca nevoia de profesionalizare a afacerii devine din ce in ce mai mult o problema centrala a afacerilor de familie, agravata si de presiunea pe preturi si cresterea costurilor. In editia din 2012 aceasta nevoie a fost foarte putin mentionata, dar anul acesta 40% dintre respondenti au considerat ca profesionalizarea va fi una dintre provocarile principale in urmatorii cinci ani. Aceasta trebuie insotita si de o "profesionalizare" a raporturilor familiei cu compania.
"Este clar ca au aparut noi provocari la orizont pentru afacerile de familie: contextul economic este mai dificil, competitia mai agresiva, presiunea asupra preturilor este in crestere, iar schimbarile se produc cu o viteza din ce in ce mai mare. Cu toate acestea, afacerile antreprenoriale dau dovada de rezistenta si de capacitate de adaptare, ele fiind fundamentul unei cresteri economice sanatoase. Totusi, exista o dinamica a familiei (family factor) care poate avea un impact major asupra companiei, impact care pare sa fie ignorat de catre cei mai multi respondenti", a declarat Alexandru Medelean, liderul echipei de servicii integrate pentru antreprenori si afaceri de familie din cadrul PwC Romania.
Sondajul a luat in considerare companiile de familie cu o cifra de afaceri mai mare de 5 milioane de dolari din peste 4o de tari. Interviurile cu 2.378 proprietari de afaceri de familie si directori executivi au avut loc intre 29 aprilie si 29 august. Valoarea totala insumata a cifrei de afaceri a companiilor acoperite depaseste 500 de miliarde de dolari.
Pe acelasi subiect: