Cum a ajuns Castelul Bran o afacere de peste un milion de euro pe an. Forbes l-a clasat pe locul 2, in topul celor mai scumpe proprietati
In vreme ce multe conace si proprietati medievale din Transilvania sau din vechiul Regat sunt lasate in paragina, un castel care a intrat in proprietate privata a devenit o afacere cu profit sclipitor. Ne referim la vestitul Bran, retrocedat mostenitorilor Reginei Maria. Acum trei ani cladirea era neingrijita si putini turisti ii calcau pragul. Renovat si administrat cu talent, acesta aduce acum incasari de peste un milion de euro, inclusiv din nunti si cumetrii.
Cand au intrat in castelul Bran, adevaratii proprietari au simtit ca-i lasa puterile: stiau, din fotografii de familie, cum arata in vremurile de glorie. L-au gasit, insa aproape devastat.
"Am primit doar ziduri, un castel foarte foarte, frumos... cu fire care atarnau din tavan. Iar oamenii care au venit in vizita in acea zi, din zona, au zis ca il vom face frumos din nou. Asta inseamna totul", povesteste Emanuela de Habsburg, proprietara castelului.
"Am preluat un castel jefuit, un castel caruia i s-a rapit chiar si demnitatea. Ploua in castel in siroaie", isi aminteste Lia Trandafir, administratorul proprietatii medievale.
Incurajati de prieteni si sfatuiti de arhitecti buni, cu experienta in renovarea proprietatilor germane sau franceze, noii proprietari s-au pus pe treaba.
"Am preluat o cochilie, stiam ca lucrul asta se va intampla si nu a venit ca un soc, desi a fost foarte greu. Lucruri care au fost aici de cand le-a aranjat Regina si care au supravietuit razboiului, perioadei comuniste, au fost luate de stat sau Minister", spune Dominic de Habsburg, proprietarul.
Reteta succesului a venit imediat dupa ce castelul a fost remobilat, in spiritul epocii. Pe langa vizitatorii obisnuiti, contra cost, oaspetii au putut sa-si organizeze aici evenimente speciale, cum ar fi nunti sau petreceri de Revelion.
Zilnic, aproximativ 5.000 de turisti trec pragul proprietatii. Pretul biletului pe care il plateste un adult este de 25 lei, la care se mai adauga o taxa de filmare de 20 lei, daca turistii doresc sa imortalizeze din interiorul castelului.
La iesire, multi se opresc in libraria castelului, cu albume despre Bran sau diverse carti in engleza, aduse special pentru straini, dar si cu vinuri, obiecte de artizanat sau produse bio. Toate acestea rotunjesc incasarile. "Evenimentele private reprezinta un procent de peste 90 %: lansari de produse, workshopuri, fie ca sunt cine tematice sau petreceri de sfarsit de an", explica Alex Priscu, directorul de marketing al castelului.
Graficul de profit anual l-ar face invidios pe orice manager de top din lume. Iata de ce Castelul Bran, evaluat azi la 140 de milioane de dolari, a ajuns pe locul doi in clasamentul Forbes pentru cele mai scumpe proprietati din lume.