Mirajul unor afaceri de succes. Lanturile de restaurante din SUA se indreapta spre faliment
Restaurantele au fost intotdeauna privite drept afaceri profitabile. Oamenii vor iesi intotdeauna la masa cu prietenii, la cine de afaceri ori intalniri romantice, argumenteaza economistii. Asadar, dat fiind faptul ca vorbim despre o nevoie fiziologica, un asemenea tip de business pare sa aiba o clientela asigurata. Insa o scurta privire asupra catorva lanturi americane, care au totalizat pierderi de peste 60% in ultimii zece ani, ne demonstreaza ca un restaurant nu reprezinta automat un succes garantat.
Potrivit datelor companiei de cercetare Technomic, referitoare la societatile din industria alimentara din Statele Unite, cinci dintre lanturile de restaurante americane au inregistrat pierderi uriase in ceea ce priveste vanzarile, incepand cu 2001. In fiecare caz, acestea au scazut cu peste 60%, noteaza 24/7 Wall St.
„Mai multe lanturi cunoscute de restaurante au pierdut teren in ultimul deceniu. Pe masura ce consumatorii americani se indreapta tot mai mult spre bucataria internationala, restaurantele traditionale incep sa-si piarda din relevanta”, spune Darren Tristano, vicepresedintele Technomic, citat de 24/7 Wall St.
"Operatorii unor restaurante de succes trebuie sa-si multumeasca astazi clientii cu meniuri proaspete, sa le depaseasca asteptarile in materie de bucatarie, dar si conceptul referitor la alimentatia moderna”, adauga Tristano.
Multe dintre lanturile care au inregistrat pierderi imense in ultimii zece ani pregatesc mancare traditionala, servita in stil american, si anume fripturi si burgeri (preparate atat in baruri, cat si in pub-uri). Branduri precum Bennigan`s, Ground Round ori Damon`s s-au dezvoltat rapid in timpul anilor `90. Curand insa, vizibilitatea lor a fost afectata de catre jucatorii nou intrati pe piata. Noile restaurante le oferau clientilor mancare exotica, noteaza 24/7 Wall St.
Mai mult, cele mai multe dintre lanturile de restaurante din SUA, prezente in lista Technomic, s-au indreptat cu pasi repezi spre faliment. Falimentele au lasat mii de oameni fara locuri de munca si au dus, in unele cazuri, la schimbari radicale la nivel de top management.
Si factorii economici au fost cei care au contribuit la scaderea cotei de piata si aprecierii in randul consumatorilor. De exemplu, recesiunea a lovit puternic acest segment de business. Cele mai multe dintre falimente au avut loc in 2007 ori imediat dupa. In timpuri dificile, micile rasfaturi - precum iesirile in oras ori cinele la restaurant – sunt eliminate din start. Apoi se situeaza afacerile care nu reusesc sa-si surprinda clientii cu noutati culinare, noteaza site-ul american.
Iata un top 5 al celor mai rasunatoare pierderi din ultimul deceniu:
1. Bennigan’s Grill & Tavern
> Vanzari (2001-2010): -87.9%
> Vanzari inregistrate in 2001: 565 milioane dolari
> Vanzari inregistrate in 2010: 68.5 milioane dolari
> Numar de restaurante lansate (2001-2010): -87.5%
2. Ground Round Grill & Bar
> Vanzari (2001-2010): -81.7%
> Vanzari inregistrate in 2001: 225.25 milioane dolari
> Vanzari inregistrate in 2010: 41.25 milioane dolari
> Numar de restaurante lansate (2001-2010): -80.9%
3. Bakers Square
> Vanzari (2001-2010): -72.2%
> Vanzari inregistrate in 2001: 220 milioane dolari
> Vanzari inregistrate in 2010: 61.2 milioane dolari
> Numar de restaurante lansate (2001-2010): -69.6%
4. Damon’s Grill & Sports Bar
> Vanzari (2001-2010): -69.8%
> Vanzari inregistrate in 2001: 284.84 milioane dolari
> Vanzari inregistrate in 2010: 86 milioane dolari
> Numar de restaurante lansate (2001-2010): -72.3%
5. Don Pablo’s
> Vanzari ( (2001-2010): -69.8%
> Vanzari inregistrate in 2001: 268.25 milioane dolari
> Vanzari inregistrate in 2001: 81 milioane dolari
> Numar de restaurante lansate (2001-2010): -70.2%
Citeste si:
Lectia dura a crizei, pe care invata o invata tot mai multi oameni de afaceri