Vinul romanesc, pe mesele americanilor. Cum fac afaceri impreuna 6 producatori de vin
SUA a marcat anul acesta o premiera si a devenit cea mai mare piata de desfacere pentru vinuri din lume. Asa ca fiecare tara care produce vin vrea sa "guste" putin din succesul acesteia. Sase dintre cei mai mari producatori de vin din Romania s-au aliat pentru a intra pe piata americana. Si nu oricum, ci cu o finantare de 3,5 milioane de euro, bani care vin de la UE si de la statul roman, scriu cei de la Napa Valley Register.
Romania, cu cele 200.000 de hectare de podgorii, este al saptelea producator din Uniunea Europeana si bifeaza si top 10 la nivel mondial. Insa, amprenta comunistilor s-a facut simtita si in acest sector, iar multe hectare au fost cultivate cu soiuri de calitate inferioara, care nu sunt competitive pe termen lung. Dupa anii '90 multe podgorii au fost privatizate, iar noii proprietari le-au modernizat, in parte cu fonduri europene.
Cei de la Napa Valley Register scriu ca, din punct de vedere istoric, au dominat vinurile albe, in timp ce acum procentul este 50-50% pentru vinurile albe si rosii. In plus, chiar daca romanii prefera vinurile dulci, la export merg cele seci. Multi dintre producatorii locali cresc soiuri precum busuioaca de bohotin, babeasca neagra, feteasca alba, feteasca neagra, feteasca regala, sarba si tamaioasa romaneasca.
Cei sase producatori care se pregatesc sa atace piata din SUA sunt Murfatlar (3.280 hectare), Cramele Recas (700 de hectare), Crama Oprisor, Domeniul Coroanei Segarcea (300 de hectare), British Halewood Romania si Senator.
Proprietarii Cramelor Oprisor produc 1,3 milioane de litri de vin pe an si exporta circa 875.000 literi in Germania, neambalat.
Producatorul Cramele Recas a introdus noi soiuri de vin, inclusiv feteasca neagra si feteasca regala, specifice romanesti. Proprietarii exporta 40% din productia de 1,1 milioane de litri de vin si sunt astfel cel mai exportator roman. Din 20100 si pana acum, au fost investite peste 21 de milioane de dolari in podgoriile Recas din 2001.
In schimb, ceilalti trei au o prezenta modesta sau inexistenta pe pietele externe si vor sa se extinda. Circa 12% din exporturile romanesti de vinuri din 2010 au mers in America, iar pretul unei sticle este cuprins intre 8 si 15 dolari.
Citeste si
Top 10 cele mai competitive tari in care sa-ti deschizi o afacere