Bani din care ar fi putut sa construiasca 700 de kilometri de autostrada, daca ne luam dupa pretul mediu achitat pana acum de autoritatile noastre. S-au facut doar 100. De ce? Pentru ca s-au tot renegociat contractele si s-au dat preturi din ce in ce mai mari.

Aceeasi poveste si cu Pasajele Victoria - 20,5 milioane de lei si Pasajul Unirii din Bucuresti - 16 milioane de lei. Fata de sumele stabilite initial pentru lucrarile de renovare, Primaria a platit in final milioane de lei in plus.

Explicatia oficiala: constructorii s-au apucat de treaba cu gandul ca vor curata niste pereti si vor face mici reparatii. Iar pe parcurs si-au dat seama ca lucrarea era superficiala, inestetica si nu ar fi rezistat in timp.

Tot din cauza diferentelor dintre pretul initial si cel final, Directia Nationala Anticoruptie a inceput verificarea mai multor strazi, tot din Capitala.

De exemplu, Strada Academiei are putin peste un kilometru, iar reabilitarea ei a costat 12 milioane de euro. Adica mai mult decat un kilometru din Autostrada Transilvania.

Milioane de euro risipite pe timp de criza nu s-au dus numai in drumuri. Constructia Patinoarului Olimpic din Brasov a fost evaluata initial la 2,8 milioane de euro, pentru ca la sfarsit sa se ajunga la 11. Desi autoritatile spun ca este interzis prin lege sa se mareasca suma intiala cu mai mult de 50%, valoarea s-a triplat.

Exista solutii pentru a evita astfel de situatii. Cum ar fi anuntarea licitatiilor pe internet si interdictia de a umfla pretul initial al unui contract cu mai mult de 20%. La o astfel de lege se lucreaza.