S&P a imbunatatit perspectiva ratingului Romaniei, de la "stabila" la "pozitiva". Prima, in ultimii cinci ani
Agentia de evaluare financiara Standard & Poor's a imbunatatit perspectiva ratingului Romaniei de la "stabila" la "pozitiva" si a confirmat calificativul la "BB+", reflectand cresterea semnificativa a exporturilor, consolidarea fiscala si stabilitatea sectorului financiar. A atentionat insa cu privire la gradul redus de absorbtie a fondurilor UE, scaderea investitiilor straine, din cauza incertitudinilor birocratice si juridice, si riscul ca Guvernul sa nu-si respecte angajamentele de reforma, inaintea alegerilor programate anul viitor.
Calificativul pentru credite pe termen lung, in valuta si moneda locala, a fost confirmat la "BB+", iar cel pentru imprumuturi pe perioada scurta la "B", se arata in comunicatul S&P.
Perspectiva pozitiva pe termen lung incorporeaza posibilitatea unei imbunatatiri a ratingului Romaniei, daca Guvernul respecta programul fiscal si cel de reforma.
S&P este singura dintre cele trei mari agentii de rating, incluzand Fitch si Moody's, care evalueaza Romania cu rating din categoria nerecomandata investitorilor (junk).
Calificativul "BB+" se afla cu o singura treapta sub categoria recomandata investitorilor. Moody's evalueaza Romania cu rating "Baa3", cu perspectiva negativa, iar Fitch cu "BBB-", cu perspectiva stabila. Ambele ratinguri sunt pe ultima treapta a categoriei recomandate investitorilor.
Aceasta este prima imbunatatire a perspectivei ratingului Romaniei, operata de S&P in ultimii cinci ani.
S&P se asteapta ca economia Romaniei sa se intareasca treptat in perioada 2013-2016, sustinuta de reechilibrarea economiei in privinta cererii externe.
"Pentru 2013-2016, estimam ca Romania va inregistra un deficit de cont curent mediu de circa 1,6%. Reorientarea catre cererea externa in ultimii cinci ani a avut loc in principal datorita exporturilor mai ridicate si a lasat deficitul comercial la 3-4%, fata de 14% in 2007. Ajustarea a facut Romania o economie mai deschisa, cu exporturi care estimam ca vor depasi 45% din PIB in 2016, fata de 30% din PIB in 2009. Cresterea exporturilor reflecta imbunatatirea competitivitatii de cost a Romaniei fata de majoritatea partenerilor comerciali. In acest context, consideram ca reforma de pe piata muncii din 2011 a crescut flexibilitatea economica si a facilitat schimbarea catre o crestere bazata pe export", noteaza analistii S&P.
In acelasi timp, insa, cererea interna ramane redusa, limitata de reducerile de cheltuieli din sectorul public, evolutia modesta a salariilor, precum si activitatea slaba in privinta investitiilor, rezultata printre altele din dezintermedierea financiara a sectorului bancar.
In anii urmatori este anticipata imbunatatirea capacitatii Guvernului, redusa in prezent, de a utiliza fonduri europene structurale si de coeziune, ceea ce ar putea conduce la o intensificare a activitatii de investitii, afirma analistii agentiei de rating.
Principalul factor descurajator pentru investitiile straine directe rezulta din incertitudinile birocratice si juridice, noteaza S&P. In contextul declinului acestora, de la o medie de 7% din PIB inainte de criza din 2008-2009 la mai putin de 2% pe an incepand din 2010, progresele Guvernului in cresterea transparentei si predictibilitatii mediului de afaceri, precum si reforma companiilor de stat si a justitiei sunt esentiale pentru ritmul cresterii economice.
In mare parte, declinul investitiilor straine directe este legat de recuperarea economica slaba la nivelul UE, se arata in comunicat.
Acordurile incheiate de Romania cu UE si FMI au o contributie pozitiva, atat pentru a intari determinarea Guvernului in implementarea de reforme, cat si pentru a asigura sprijin daca rata de rostogolire a finantarilor externe ale bancilor din Romania ramane sub 100%, asa cum s-a intamplat din 2010, sau daca se deterioreaza conditiile de finantare externa a tarii.
In privinta bugetului, S&P estimeaza ca Guvernul va respecta tinta revizuita pentru un deficit de 2,6% din PIB, in pofida evolutiei sub asteptari a unor categorii de venituri si a majorarii unor cheltuieli cu salariile. Atingerea unui deficit bugetar de 2,6% ar insemna o consolidare bugetara de aproape 6,5 puncte procentuale incepand din 2009.
Agentia se asteapta ca deficiul sa scada in continuare in 2014.
Strategia Guvernului de a reduce cheltuielile pentru investitii la revizuirea bugetului pentru anul in curs, in contextul limitarilor fiscale si tintelor bugetare, ar putea inrautati perspectivele de crestere ale Romaniei pe termen lung. Pe de alta parte, Guvernul si-a sporit flexibilitatea bugetara pentru eventualitatea unei absorbtii mai rapide de fonduri UE.
"Intelegem ca arieratele autoritatiilor centrale au fost reduse semnificativ si se afla acum mai ales la autoritatile locale. Totusi, estimam arieratele companiilor de stat la circa 2,5% din PIB. O noua acumulare de arierate de catre autoritatile centrale ar putea reprezenta un risc pentru consolidarea fiscala, la fel cum ar fi si noi cresteri discretionare semnificative ale cheltuielilor actuale, precum cele cu salariile", noteaza S&P.
Datoria guvernamentala neta se va stabiliza la aproape 35% din PIB in perioada 2013-2016, dupa care va intra pe o panta de reducere. In acelasi interval, Guvernul ar trebui sa utilizeze pentru plata dobanzilor circa 5-6% din veniturile anuale.
"Exista un risc ca Guvernul sa devieze de la planurile de reforma bugetara si structurala inaintea alegerilor parlamentare europene si a celor prezidentiale anul urmator. Totusi, Romania beneficiaza de atuuri care ar trebui sa ajute la mentinerea increderii investitorilor si la pastrarea costurilor scazute de imprumut. Acestea includ cursul de schimb flexibil, care ajuta banca centrala sa practice o politica monetara independenta, rezervele valutare mai mari decat datoria pe termen scurt, precum si eventualul sprijin financiar al UE si FMI", arata agentia de evaluare financiara.
Perspectiva pozitiva indica estimarile S&P ca exista cel putin o posibilitate din trei pentru o imbunatatire a ratingului tarii in a doua jumatate a anului urmator. Calificativul ar putea fi imbunatatit daca programul planificat de consolidare bugetara, cel de reforma a finantelor publice si restructurarea companiilor de stat se desfasoara in linie cu asteptarile agentiei, in acelasi timp cu pastrarea controlului asupra dezechilibrelor externe si a stabilitatii sectorului financiar.
Ar putea fi insa inrautatita din nou la stabila daca, in pofida asteptarilor S&P si posibil in contextul alegerilor din 2014, deficitul bugetar creste semnificativ sau Guvernul da inapoi in privinta restructurarii companiilor de stat. Ratingul s-ar putea afla, de asemenea, sub presiune, daca dezechilibrele externe ale Romaniei reapar sau daca scade stabilitatea din sectorul financiar.