"In cazul chiriilor, primul pas este ca am pus la punct o campanie de informare si vrem sa pornim prin a discuta cu administratori de bloc, in blocurile mai mari unde stim ca exist zone sensibile, sa informam proprietarii. Pana la urma, daca vrem conformare voluntara din partea proprietarilor care inchiriaza, primul pas este sa ii informam si sa stie la ce sa se astepte in caz ca nu declara. Pasul doi este sa mergem in control si sa ii sanctionam", a explicat Doros, citat de Agerpres.

El a precizat ca incheierea unor contracte de inchiriere pe sume modice "este un fenomen" observat la ANAF.

Presedintele Fiscului a mentionat, insa, ca si pana acum proprietarii care inchiriaza erau verificati, insa aceasta activitatea nu era prioritara pentru ANAF.

"Noi nu putem sa spunem ca nu controlam proprietarii, dar nu a fost un focus pentru noi. In momentul acesta, proprietarii care obtin venituri din chirii devin un focus pentru noi. Primul pas este campania de informare, pasul doi este de control", a adaugat Doros.

Adeverintele de venit, certificatele fiscale si popririle pe conturi vor fi emise electronic

Adeverintele de venit, certificatele fiscale si popririle pe conturi vor fi emise electronic pana la finalul acestui an, a mai spus Doros.

"Pana la finalul anului, adeverintele de venit, certificatele de atestare fiscala si popririle pe conturi le trecem pe online. Astfel, ne vom degreva si noi, si cetatenii si firmele de multe drumuri si hartii", a explicat Doros.

Potrivit acestuia, ANAF emite anual aproximativ 5,4 milioane de adeverinte de venit pentru prestatii sociale, credite etc., ceea ce presupune un efort si pentru contribuabili, dar si pentru ANAF, care risipeste timp, energie, hartie...

In privinta popririi conturilor, procedura electronica a fost pusa la punct impreuna cu bancile si va fi implementata tot pana la finalul acestui an, a mai spus presedintele ANAF.

"Din pacate, poprirea pe hartie crea dificultati si pentru noi si pentru clienti si pentru banci. Hartia circula greu uneori, pana ajungea la banca banii din cont dispareau. Acum vorbim de o aplicatie electronica, fara interventie umana, care blocheaza un singur cont. Dupa ce se executa creanta, tot aplicatia inchide procedura", a explicat Doros.

Eliminarea adeverintelor de venit si a certificatelor fiscale, precum si poprirea electronica a conturilor sunt prevazute intr-un proiect de act normativ publicat recent de Ministerul Finantelor Publice.

Cate “mari averi” a controlat ANAF

Bilantul controalelor privind marile averi nu este spectaculos, deoarece munca de documentare este masiva, si pana in prezent s-au lucrat 30 de dosare si alte 30 sunt in lucru, precizat Dragos Doros.

"Exista un bilant, dar bilantul nu este spectaculos si asta la un moment dat devine frustrant, pentru ca munca aceasta pe controlul marilor averi a inceput in 2013 si acum suntem in 2016. Dar, fara sa justific in vreun fel sau nu bilantul slab, ideea este ca in domeniul acesta munca este foarte complicata. Vorbim de persoane, de indivizi care detin averi mari si in orice astfel de situatie averile sunt foarte diversificate si ca natura -bani, bunuri, actiuni etc - si ca intindere geografica si atunci munca e foarte complicata si de durata. Pe de alta parte, s-a lucrat un numar de vreo 30 de dosare, mai sunt in lucru inca vreo 30 si colegii mei de la acest departament au in plan sa creasca, pentru ca intai se face o munca de documentare care este masiva si din aceasta munca la un moment dat incep sa iasa. Eu mi-as dori foarte mult sa se intample ceva mai spectaculos, dar tipul acesta de control care este foarte special. L-am facut cu directa indrumare a unor specialisti din Marea Britanie, de la FMI...Dureaza", a explicat Doros.

Referitor la ideea impozitarii averilor nejustificate cu 75%, Doros a spus ca o astfel de masura seamana cu o sanctiune, iar o sanctiune se aplica dupa ce se stabileste un moment zero de la care contribuabilul trebuie sa se conformeze. "Dar aceasta este o decizie de politica fiscala, iar eu sunt administrator, nu ma pot pronunta pe decizii de politica fiscala", a subliniat presedintele ANAF.

Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a demarat, la inceputul lunii august 2015, verificarea persoanelor fizice cu venituri mari care prezinta risc fiscal, respectiv a celor care au o avere ce nu poate fi justificata de veniturile declarate.

Durata efectuarii verificarii fiscale este de maximum 6 luni, respectiv 12 luni in cazul in care sunt necesare informatii din strainatate.

Fiscul a anuntat in noiembrie anul trecut ca a identificat venituri nedeclarate de peste 86,948 milioane de lei, la 10 persoane fizice cu averi mari din grupul celor 336 asupra carora se fac analize si verificari privind riscurile fiscale.