Zeci de brasoveni au facut joi coada in fata sucursalei. De la prima ora au vrut sa primeasca asigurari ca banii lor, pe care ii stiau la adapost pana miercuri, nu au disparut. Directorul filialei le-a inteles nervozitatea si a stat de vorba cu ei.

Vicepresedintele Credit Europe, care lucreaza de 11 ani in Romania, a mers personal la Brasov ca sa discute cu pagubitii si sa ii asigure ca banca nu are absolut nicio problema. Tot necazul a fost provocat de niste angajati corupti.

"Ne pare rau pentru necaz si incident, dar deja am inceput sa facem platile, am inceput sa despagubim pe unii dintre clienti si vom continua in zilele urmatoare: maine, poimaine", promite Omar Tetik, vicepresedintele bancii.

In paralel, la Oficiul pentru Protectia Consumatorului s-au strans peste 20 de sesizari. Daca inspectorii OPC pot da cel mult amenzi,  cea de-a doua ancheta, a procurorilor, se poate incheia cu inchisoare pentru vinovati.

Ancheta se va extinde si la alti angajati, pentru ca, spun specialistii bancari, este evident ca un singur om nu putea pune la cale o  frauda  de asemenea proportii. Culmea este ca totul a pornit de la cativa creduli, care au venit la banca sa depuna bani si, in loc sa-i dea la casierie si sa primeasca un document stampilat in acest sens, i-au dat directoarei de operatiuni in mana milioanele.

Exista doua categorii distincte de pagubiti in povestea Credit Europe. Primii sunt dintre cunoscutii directoarei de operatiuni. Femeia i-a convins inca de acum doi ani sa-i incredinteze ei economiile lor. Creduli, oamenii i-au dat banii cash, fara sa verifice daca respectiva le-a deschis sau nu un cont. S-au multumit cu un tipizat cu antetul bancii, pe care nu aparea insa nicio suma.

"O foaie fara valoare. O foaie care confirma doar deschiderea unui cont curent, dar nu confirma depunerea banilor. Ulterior, cand persoanele respective au vrut sa-si retraga banii, neavand cont acolo si neexistand niciun ban in cont, ca sa creeze contul, a umblat in alte conturi si a luat bani din alte conturi", explica Nicolae Cinteza, directorul Directiei de Supraveghere din BNR.

Aici intra in scena cea de-a doua categorie de pagubiti. Este vorba despre clientii reali ai bancii. In conturile lor umbla directoarea atunci cand primii veneau sa ii ceara, de pilda, dobanda la termen.

"A luat din conturi unde banii fusesera depusi la casierie. Conturi deschise pe procedura normala. A facut documente false si avea acces la sistemul informatic al bancii", adauga Cinteza.

Pentru toate aceste jonglerii financiare, directoarea de operatiuni a avut insa nevoie de complici.

"Ajutorul altor persoane este necesar atunci cand faci operatiunile frauduloase pe baza unor documente care nu sunt intocmite de titular. Sunt facute de altcineva si ai nevoie de contributia si de acceptul functionarului care administreaza contul ca sa accepte astfel de documente si sa le inregistreze", spune oficialul BNR.

Reprezentantii BNR au aflat un lucru extrem de interesant si anume ca femeia avea o agenda in care tinea socoteala banilor pagubitilor din prima categorie.

"Nota toate sumele primite, ca sa stie ce trebuie sa ia din alte conturi sa plateasca", afirma Cinteza.

Daca acest carnetel chiar exista, autoritatile pot sa inteleaga exact ce sume au rulat cei 5 suspecti din dosar.  Potrivit reprezentantilor bancii centrale, clientii isi vor primi inapoi sumele lipsa.