Fitch Ratings confirmă ratingul României la "BBB minus", cu perspectivă stabilă, dar avertizează asupra deficitelor fiscale ridicate şi a supraîncălzirii economiei
Economie, buget, taxe
Agenţia de evaluare financiară Fitch Ratings a confirmat ratingurile pentru datoriile pe termen lung în valută şi monedă locală ale României la "BBB minus", perspectiva asociată pentru ambele calificative fiind stabilă, se arată într-un comunicat al agenţiei de evaluare financiară, citat de Agerpres.
Plafonul de ţară al României a fost confirmat la "BBB plus", iar calificativul pe termen scurt în valută şi monedă locală a fost confirmat la "F3".
"Ratingul de tip investment grade atribuit României este sprijinit de nivelul moderat al datoriei publice, şi indicatorii privind PIB-ul per capita şi guvernanţa care sunt în linie cu intervalul 'BBB'. Cu toate acestea, relaxarea fiscală pro-ciclică şi creşterea rapidă a salariilor, care depăşeşte creşterea productivităţii, reprezintă un risc la adresa stabilităţii macroeconomice", susţine Fitch.
Politica fiscală expansionistă a slăbit finanţele publice ale României, susţin analiştii agenţiei, care estimează că deficitul guvernamental al României a ajuns la 3% din PIB în 2017, neschimbat faţă de 2016, dar mai rău decât deficitul de 0,6% din 2015. Totuşi, performanţa fiscală din 2017 a fost favorizată de creşterea economică solidă, care nu poate fi susţinută, crede Fitch. Ţinta bugetară a fost îndeplinită numai prin implementarea a jumătate din cheltuielile de capital planificate. În urma reducerilor de taxe, raportul datorie guvernamentală/PIB este unul din cele mai scăzute din regiune, în timp ce măsurile de creştere a salariului minim, a salariilor din sectorul public şi a pensiilor au majorat cheltuielile de bază, consideră agenţia.
Pentru 2018, ţinta României este un deficit fiscal (ESA 2010) de 2,96% din PIB. În opinia Fitch, proiecţiile optimiste privind creşterea economiei şi a veniturilor, şi lipsa unei estimări privind impactul măsurilor privind cheltuielile discreţionare au determinat agenţia să estimeze un deficit mai ridicat, de 3,4% din PIB. Presiunile fiscale vor veni de pe urma reducerilor suplimentare de taxe şi majorarea salariilor şi a pensiilor.
Conform Comisiei Europene, deficitul fiscal structural al României este estimat la 3,3% din PIB în 2017, adâncindu-se în doi ani cu trei puncte procentuale. Bugetul pe 2018 ca avea ca rezultat o deteriorare suplimentară, contrară reglementărilor fiscale şi ale UE, România riscând să reintre în procedura de deficit excesiv, din care a ieşit abia în 2013.
La sfârşitul lui 2017 s-a înregistrat o creştere a raportului datorie guvernamentală/PIB a României la 38%, de la 37,6% în 2016, conform estimărilor Fitch.
Creşterea economiei României este estimată să fi accelerat la 6,8% în 2017, cel mai rapid ritm din UE, de la 4,8% în 2016, dar pentru 2018-2019, din cauza diminuării magnitudinii stimulentelor fiscale, este previzionată o încetinire a economiei, la un nivel mediu de 3,6%, se arată în raportul agenţiei.
Pentru prima dată în ultimii aproape zece ani, Banca Naţională a României (BNR) a majorat dobânda cheie, de la nivelul record scăzut de 1,75%, la 2%, după ce în octombrie şi noiembrie inflaţia a fost la un nivel mai ridicat decât se estima. Pentru 2018, Fitch se aşteaptă la un nivel mediu al inflaţiei de 3% şi la noi majorări ale costurilor de împrumut.
Perspectiva stabilă asociată ratingului "BBB minus" atribuit României reflectă opinia Fitch potrivit căreia riscurile în creştere şi în scădere la adresa ratingului sunt în prezent echilibrate. Principalii factori de risc care, individual sau colectiv, ar putea duce la o acţiune negativă de rating sunt: deficite fiscale ridicate, care să ducă la o creştere a raportului datorie guvernamentală/PIB, şi o supraîncălzire a economiei, care să prezinte un risc la adresa macrostabilităţii economice. În sens invers, principalii factori care, individual sau colectiv, ar putea duce la o acţiune negativă de rating sunt: reducerea riscurilor de instabilitate macroeconomică, implementarea unei consolidări fiscale care să îmbunătăţească traiectoria pe termen lung a raportului datorie guvernamentală/PIB şi o îmbunătăţire sustenabilă a finanţelor externe.
Pe acelasi subiect: