PIB-ul României a avansat cu 5,7% în trimestrul al doilea, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor publicate de Eurostat săptămâna trecută, cel mai rapid ritm din Uniunea Europeană.

Ne-am revizuit estimarea de creştere pentru 2017 la 5,1%, de la 4,8%, iar luna trecută am confirmat ratingul României la nivelul BBB-, cu perspectivă stabilă”, se arată într-un comunicat al Fitch, potrivit News.ro.

Dacă datele pentru trimestrul al doilea vor fi confirmate, iar indicatorii de înaltă frecvenţă vor rămâne solizi, Fitch ar putea îmbunătăţi din nou estimarea referitoare la evoluţia PIB-ului în acest an.

Anticipăm că creşterea va încetini în 2018 şi 2019, pe măsura relaxării măsurilor de stimulare, la 3,4% în 2018 şi 3,5% în 2019, dar aceasta va rămâne peste media economiilor aflate în categoria de rating BBB, de circa 3%, permiţând continuarea convergenţei PIB-ului pe cap de locuitor către nivelul altor state cu astfel de calificative”, potrivit agenţiei de evaluare financiară.

Cu toate acestea, creşterea rapidă a început să prezinte riscuri pentru indicatorii externi şi există şi pericolul supraîncălzirii, pe fondul avansului salariilor mai mare decât cel al productivităţii.

Banca Naţională a României estimează că economia funcţionează cu circa două puncte procentuale peste capacitate, iar Fitch se aşteaptă ca deficitul de cont curent va depăşi în acest an 3% din PIB.

BNR a revizuit totodată în creştere estimarea referitoare la inflaţie, la şedinţa de politică monetară din 4 august.

Mai mult decât atât, creşterea este parţial un rezultat al relaxării fiscale. Reducerea accizelor şi a TVA au dus la ratarea ţintelor fiscale, pe fondul stagnării veniturilor şi creşterii cheltuielilor.

Deficitul bugetar al României (pe cash) a fost în primele cinci luni de aproape trei ori mai mare ca anul trecut.

Fitch anticipează că guvernul va lua unele măsuri de reducere a cheltuielilor guvernamentale şi a cheltuielilor de capital.

Totuşi, Fitch prognozează că deficitul bugetar va creşte în acest an la 3,7% din PIB, de la 3% în 2016, iar datoria guvernamentală brută la 43,6% din PIB la sfârşitul lui 2-19, de la 37,6% la sfârşitul lui 2016. Asta ar implica devierea în continuare de la obiectivul pe termen mediu al unui deficit structural de 1% din PIB.